علی اصغرپور, منصوره and ثنایی, ندا and بهرام نژاد, فاطمه and کاظم نژاد, انوشیروان (2013) بازنگری ابزار ارزشیابی مهارت بالینی دانشجویان دیالیز پرستاری دانشکده پرستاری مامائی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (12). pp. 33-42. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v6n12p33-fa.pdf Download (172kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف : یکی از مشکلات موجود در فرآیند ارزشیابی کارآموزی بخشهای ویژه ضعف در اولویت بندی گویههای ابزار است. با توجه به تاثیر ابزار ارزشیابی مناسب جهت کسب اطمینان در مورد مهارتهای بالینی دانشجویان؛ این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای نظرات دانشجویان و اساتید در خصوص میزان اولویت گویههای ابزار ارزشیابی بالینی انجام شد . روش بررسی : این مطالعه با روش توصیفی- تحلیلی و بر روی 30 نفر از دانشجویان پرستاری سال آخر (گروه هدف) و 10 نفر از اساتید (گروه متخصصین) که بیشترین سابقهی آموزش دروس تئوری یا کارآموزی در بخش دیالیز را بهعهده داشتند، انجام شد. ابتدا نظرات دانشجویان (از طریق تکنیک گروه اسمی) و نظرات اساتید در ارتباط با اولویت گویههای پرسشنامه ارزشیابی دیالیز موجود در دانشکده بررسی شد و بعد از جمع آوری نظرات ، گویههای ابزار از نظر نسبت روایی محتوا ( CVR ) و شاخص روایی محتوا ( CVI ) بررسی شد و نهایتاٌ اولویت بندی جدید گویه ها از دیدگاه اساتید و دانشجویان مجدداٌ ارزیابی شد. یافتهها : در ابتدا یافتهها نشان داد که بین نظرات اساتید و دانشجویان نسبت به اولویت بندی گویهها تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0 P> ) و هر دو گروه برای گویهها اولویت متوسط را انتخاب کردند؛ اما بعد از جمع آوری نظرات دانشجویان و اساتید در مورد اولویت بندی جدید گویه ها اساتید و دانشجویان اولویت خیلی زیاد را برای گویه ها انتخاب کردند.پایایی ابزار به ترتیب برای بخش معیارهای عمومی آلفای 863/0 و برای بخش اختصاصی آلفای 88/0و در مجموع آلفای کل ابزار 843/0کسب شد. نتیجه گیری : ابزار با اولویت بندی جدید قابلیت اعتبار و اعتماد خوبی برای بهکارگیری در محیط بالینی برای ارزشیابی عملکرد دانشجویان دارد و بهکارگیری آن شاید بتواند اثر بخشی فعالیت های بالینی اساتید و دانشجویان را بهبود بخشد .
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اولویت بندی، ابزار ارزشیابی بالینی، دانشجویان، اساتید |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 18 Jun 2017 06:59 |
Last Modified: | 18 Jun 2017 06:59 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5681 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |