ثناگو, اکرم and فغانی, مریم and جویباری, لیلا and منصوریان, آزاد رضا (2013) بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جو آموزشی (مدل DREEM) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (12). pp. 43-50. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v6n12p43-fa.pdf Download (244kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف : محیط (جو) حاکم بر آموزش میتواند در هر عرصهی یادگیری و یاددهی متفاوت باشد؛ به طوری که به استاندارد نزدیک یا از آن دور گردد. جو آموزشی نمودی از برنامهی درسی و به منزلهی روح و محیط حاکم بردانشکده ها و برنامهی آموزشی است. محیط یادگیری یک تعیین کنندهی رفتاری است و نمودار ادراک دانشجو از محیط پیرامون خود در عرصهی یادگیری میباشد . هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جو آموزشی بر اساس مدل DREEM بود. روش بررسی : این مطالعهی توصیفی تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390 روی 148 دانشجوی علوم پزشکی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از پرسشنامهی جو آموزشی بر اساس مدل DREEM دارای حیطه های؛ یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی، جو آموزشی و محیط اجتماعی انجام شد. امتیاز پرسشنامه در پنج گروه؛ نامطلوب(0-50)، نیمه مطلوب(51-100)، تا حدودی مطلوب (101-150)، مطلوب (151-200) و بسیار مطلوب (201-250) طبقه بندی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها : جو آموزشی از دیدگاه دانشجویان در 4/3 درصد بسیار مطلوب، ۶/۶۷ درصد مطلوب، 4/28 درصد تا حدودی مطلوب و 7/0 درصد نیمه مطلوب بود. ارتباط آماری معنی داری بین جنسیت، و جو آموزشی مشاهده شد (05/0 P< ). دانشجویان مذکر جو آموزشی دانشگاه را مطلوب تر دانستند. نتیجه گیری : جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب بود و دانشجویان مذکر دیدگاه مثبت تری به جو آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان مونث داشتند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | جو آموزشی، مدلDREEM، دانشجوی علوم پزشکی، دانشگاه |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 18 Jun 2017 06:59 |
Last Modified: | 18 Jun 2017 06:59 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5682 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |