بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جو آموزشی (مدل DREEM) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390

ثناگو, اکرم and فغانی, مریم and جویباری, لیلا and منصوریان, آزاد رضا (2013) بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جو آموزشی (مدل DREEM) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (12). pp. 43-50. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v6n12p43-fa.pdf

Download (244kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=169&s...

Abstract

زمینه و هدف : محیط (جو) حاکم بر آموزش می­تواند در هر عرصه­ی یادگیری و یاددهی متفاوت باشد؛ به طوری که به استاندارد نزدیک یا از آن دور گردد. جو آموزشی نمودی از برنامه­ی درسی و به منزله­ی روح و محیط حاکم بردانشکده ها و برنامه­ی آموزشی است. محیط یادگیری یک تعیین کننده­ی رفتاری است و نمودار ادراک دانشجو از محیط پیرامون خود در عرصه­ی یادگیری می­باشد . هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جو آموزشی بر اساس مدل DREEM بود. روش بررسی : این مطالعه­ی توصیفی تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1390 روی 148 دانشجوی علوم پزشکی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از پرسشنامه­ی جو آموزشی بر اساس مدل DREEM دارای حیطه های؛ یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی، جو آموزشی و محیط اجتماعی انجام شد. امتیاز پرسشنامه در پنج گروه؛ نامطلوب(0-50)، نیمه مطلوب(51-100)، تا حدودی مطلوب (101-150)، مطلوب (151-200) و بسیار مطلوب (201-250) طبقه بندی شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها : جو آموزشی از دیدگاه دانشجویان در 4/3 درصد بسیار مطلوب، ۶/۶۷ درصد مطلوب، 4/28 درصد تا حدودی مطلوب و 7/0 درصد نیمه مطلوب بود. ارتباط آماری معنی داری بین جنسیت، و جو آموزشی مشاهده شد (05/0 P< ). دانشجویان مذکر جو آموزشی دانشگاه را مطلوب تر دانستند. نتیجه گیری : جو آموزشی دانشگاه از نظر اکثریت دانشجویان مطلوب بود و دانشجویان مذکر دیدگاه مثبت تری به جو آموزشی دانشگاه نسبت به دانشجویان مونث داشتند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: جو آموزشی، مدلDREEM، دانشجوی علوم پزشکی، دانشگاه
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 18 Jun 2017 06:59
Last Modified: 18 Jun 2017 06:59
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5682

Actions (login required)

View Item View Item