شکاف بین انتظارات و ادراک دانشجویان از خدمات آموزشی ارائه شده در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز براساس مدلSERVQUAL

کاوسی, زهرا and کفاشی, شهناز and صادقی فر, جميل and موسوی اصفهانی, هاله (2013) شکاف بین انتظارات و ادراک دانشجویان از خدمات آموزشی ارائه شده در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز براساس مدلSERVQUAL. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (12). pp. 69-78. ISSN 2251-9521

[img] Text
edujournal-v6n12p69-fa.pdf

Download (264kB)
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=155&s...

Abstract

زمینه و هدف: آموزش عالی عنصر کلیدی توسعه‌ی انسانی در هر کشوراست. کیفیت آموزش عامل موثر بر خروجی سازمان‌های آموزشی می‌باشد که حرکت چرخه­ی فرهنگی و توسعه­ی اقتصادی را به دنبال دارد. در این پژوهش سعی در بررسی شکاف بین انتظارات و ادراک دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی شیراز از کیفیت آموزش و شناسایی نقاط ضعف و قوت خدمات ارایه‌شده به دانشجویان شد و نتایج جالب‌توجهی در این زمینه به دست آمد . روش بررسی: این مطالعه­ی مقطعی در سال 1390 در بین کل دانشجویان دانشکده­ی مدیریت و اطلاع‌رسانی شیراز (247 نفر) انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ای پنج بعدی برای سنجش کیفیت شامل ابعاد تضمین، پاسخگویی، همدلی، ملموس و فیزیکی و اطمینان بود. این پرسشنامه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی ارایه‌شده و نیز شکاف در کیفیت خدمات دریافتی را می­سنجد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری T و ANOVA تحلیل گردید. یافته ‌ ها : نتایج این پژوهش نشانگر این امر بود که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان شکاف وجود دارد. بیشترین شکاف در بعد همدلی (11/7-) و کمترین شکاف در بعد فضای فیزیکی (72/3-) گزارش شده است. شکاف در بعد اطمینان (5/6-)، بعد تضمین کیفیت خدمات (9/6-) و بعد پاسخگویی (81/6-) بود. تفاوت شکاف کیفیت بین ابعاد مختلف کیفیت معنادار تفسیر گردید (0001/0 < p) و انتظار و ادراک دانشجویان بر حسب نوع رشته و مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌دار داشت. نتیجه ‌ گیری: نتایج نشان می‌دهد در هیچ‌کدام از ابعاد کیفیت، خدمات در حد انتظار دانشجویان نبوده است. لذا برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ارتقای کیفیت خدمات و نیز برآورده ساختن انتظارات دانشجویان باید انجام گیرد؛ ابعادی که بیشترین شکاف را دارند غالباً ابعادی بودند که از طریق فرایندهای ارتقایی ساده و صرف منابع نه چندان زیاد قابل اصلاح بوده ، می‌بایست در الویت اقدام قرار گیرند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کیفیت، مدل سرویکوال، خدمات دانشگاهی
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 19 Jun 2017 06:10
Last Modified: 19 Jun 2017 06:10
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5685

Actions (login required)

View Item View Item