بصیر شبستری, سمیرا and شیرین بک, ایمان and سفیدی, فاطمه and شرکت دلیری, حسین (2013) بررسی رابطه میان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندان پزشکی در سال تحصیلی 90- 1389. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (11). pp. 1-10. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v6n11p1-fa.pdf Download (247kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: دستیابی به حداکثر پیشرفت تحصیلی از جمله اهداف عالی آموزش است. سازگاری اجتماعی مهمترین نشانهی سلامت روان می-باشد. از آنجاییکه هیچ یک از پژوهش های داخلی ٬ به مطالعهی رابطه پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دندانپزشکی نپرداخته، برآن شدیم که به انجام تحقیق حاضر بپردازیم. روش بررسی: در سال تحصیلی 90- 1389 تعداد 87 نفر از دانشجویان دندانپزشکی قزوین وارد مطالعهی توصیفی تحلیلی شدند. بدین نحو که براساس شمارهی دانشجویی ، مشخصات فردی و نیز معدل تحصیلی سه ترم اخیر دانشجویان مشخص شد . بسته به سیر پیشرفت تحصیلی چهار دسته پرسشنامهی کالیفرنیا (سوالات مشابه با فونت متفاوت ) در اختیار دانشجویان قرار گرفت. نهایتاً داده های مطالعه توسط و آزمون خی دو،آزمون تحلیل واریانس و آزمون T مستقل آنالیز آماری شدند . یافته ها: بین جنسیت و سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی رابطهی معنا داری وجود نداشت 05/0p> بیشترین نمرهی میانگین سازگاری در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی ثابت دیده شد. بین پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی و مولفه های اجتماعی شدن و مسوولیت پذیری رابطهی معنا داری یافت نشد.( 05/0p> ) نتیجه گیری: علی رغم اینکه نتایج این مطالعه شاید به دلیل انتخاب دانشجویان ترم های بالاتر،توجه متولیان آموزش را به ارزیابی سلامت روانی دانشجویان و انجام اقدامات در راستای ارتقاء پیشرفت تحصیلی جلب مینماید.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | سازگاری اجتماعی٬ پیشرفت تحصیلی٬ دانشجویان دندانپزشکی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 19 Jun 2017 06:10 |
Last Modified: | 19 Jun 2017 06:10 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5688 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |