احمدی, حسین and قاسمی, رضا (2013) ارزیابی مؤسسات آموزش عالی با کمک کارت امتیازی متوازن و روشهای تصمیم گیری چند معیارهی گروهی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (10). pp. 38-49. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v6n10p38-fa.pdf Download (307kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: هدف از نگارش این مقاله توسعهی مدلی در قالب کارت امتیازی متوازن و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در جهت ارزیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالیغیرانتفاعی، افزایش رضایت ذینفعان و ارتقای ابعاد چهارگانه را در داخل سازمان به شکلی کارا و اثربخش بود. روشبررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی، پیمایشی است که به منظور شناسایی و تعیین مهمترین معیارهای ارزیابی مؤسسات آموزشعالی و ارایه ی مدلی جهت رتبهبندی این موسسات انجام شد. جامعهی مورد مطالعه تعداد21 نفر خبره که متشکل از 5 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی و 16 نفر اعضای هیات علمی 8 موسسه مورد بررسی بودند و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از3 پرسشنامهی مجزا که توسط خبرگان در3 مرحله با فواصل زمانی تکمیل شد. دادههای جمع آوری شده از طریق نرمافزار آماری اکسل Excell، بررسی سپس توسط Expert Choice تعیین وزن و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در مؤسسات آموزش عالی مهمترین معیارها افزایش درآمد، شهرت، میزان قبولی در مقاطع تحصیلی بالاتر میباشد. همچنین با کمک مدل ارایه شده، موسسه آموزش عالی سجاد به عنوان برترین موسسه غیرانتفاعی شهر مشهد انتخاب شد که پس از ان نیز دانشگاه آزاد و موسسه خیام بودند. نتیجهگیری: بر اساس این پژوهش معیارهای مهم جهت ارزیابی سطح کیفی دانشگاهها شناسایی و رتبه بندی شدند و با توجه به مدل ارایه شده به رتبهبندی مؤسسات آموزش عالی مشهد پرداختیم
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اندازه گیری و ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروه، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 21 Jun 2017 04:56 |
Last Modified: | 21 Jun 2017 04:56 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5693 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |