بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ی 360 درجه در ارزیابی عملکرد دانشجویان پزشکی

بهاروند, پرستو and ناظر, محمدرضا (2013) بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ی 360 درجه در ارزیابی عملکرد دانشجویان پزشکی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 5 (9). pp. 1-6. ISSN 2251-9521

[img] Text
edujournal-v5n9p1-fa.pdf

Download (221kB)
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-100-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: یکی از روش های ارزیابی عملکرد دانشجویان روش ارزشیابی 360 درجه می باشد.معهذا لازمه ی استفاده از این ابزار داشتن روایی و پایایی می باشد. لذا هدف ما از انجام این مطالعه بررسی پایایی و روایی این ابزار در بین دانشجویان پزشکی بود. روش بررسی: در ابتدا پرسشنامه ها با مطالعه ی وسیع متون و نظر اهل فن تهیه گردید.پرسشنامه های 10 سوالی بین نمونه ای در دسترس از دانشجویان،پرستاران،بیماران و پزشکان بخش عفونی و اورژانس بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان توزیع گردید. میانگین نمرات هر یک از گروه ها محاسبه شد.جهت ارزیابی سازگاری درونی پرسشنامه ها آلفای کرونباخ و برای تبیین ساختار عامل ،تحلیل عاملی انجام گردید.به منظور تعیین میزان همبستگی بین نمرات حاصل از پرسشنامه ها با یکدیگر از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه ها به استناد بررسی متون و نظر اهل فن مورد تایید بود.با انجام تحلیل عامل ،ساختارعاملی پرسشنامه ها تاییدشد.تحلیل عامل ، عامل پذیری پرسشنامه ها را نشان داد. دامنه ی آلفای کرونباخ پرسشنامه ها از 88/0 تا96/0 به دست آمد.ضریب همبستگی بین تمام پرسشنامه ها معنادار نبود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه ابزار 360 درجه از روایی و پایایی مناسبی جهت ارزیابی عملکرد دانشجویان پزشکی برخوردار بود

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: روایی- پایایی - ارزیابی- دانشجویان پزشکی
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 24 Jun 2017 03:53
Last Modified: 24 Jun 2017 03:53
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5697

Actions (login required)

View Item View Item