بررسی ویژگی های تدریس اثر بخش ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

میرمحمدی میبدی, سید جلیل and مظلومی محمود آبادی, سید سعید and شریف پور, زهرا and شهبازی, حسن and محمدلو, اعظم (2013) بررسی ویژگی های تدریس اثر بخش ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 5 (9). pp. 52-62. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v5n9p52-fa.pdf

Download (217kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-108-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: تدریس اثربخش، مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و بهبود بخشیدن به کیفیت آموزش می شود. بازخورد دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی در آموزش ، که برخی آن را تنها اطلاعات ملموس برای ارزشیابی فعالیت اساتید می دانند، اطلاعات ویژه ای را دراختیار مدرس قرار می دهد که وی می تواند در بهبود عملکرد و اثربخشی خود از آن ها بهره گیرد؛ لذا برآن شدیم ویژگی های تدریس اثربخش را از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مورد بررسی قرار دهیم. روش بررسی: مطالعه ی حاضر توصیفی _ تحلیلی از نوع مقطعی می باشد.جامعه ی مورد بررسی 256 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی مورد تایید قرار گرفته بود، روش نمونه گیری چندمرحله ای طبقه ای بوده که پس از جمع آوری با استفاده از آزمون های آماری C‏hi square، ANOVA و T-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داده که اولویت های حیطه های تدریس اثربخش ازدیدگاه دانشجویان به ترتیب ارتباط بین فردی، مهارت های تدریس، ویژگی های فردی، مهارت ارزشیابی ورعایت قوانین آموزشی بود و به طورکلی مهم ترین ویژگی های تدریس اثر بخش به ترتیب تسلط برموضوع درس(76/2)، لحن وکلامی احترام آمیز(73/2) و حفظ شخصیت دانشجو و احترام به او(7/2)بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نظرات دانشجویان پیشنهاد می شود برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی مناسب و هدفدار جهت بهبود فرایند یاددهی- یادگیری و آشنایی اساتید با روش های نوین و موثر تدریس و استراتژی های آموزشی مبتنی بر تحقیقات همچنین تقویت مهارت های ارتباطی مدرسین و توجه به مولفه های این حیطه در گزینش، جذب و ارزشیابی آن ها پیشنهاد می گردد

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: تدریس اثربخش، دیدگاه، دانشجویان، یزد
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 04 Jul 2017 06:49
Last Modified: 04 Jul 2017 06:49
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5704

Actions (login required)

View Item View Item