نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان سال 1390

اقوامی, مژگان السادات and قهرمانی, زینب and افشین جو, مهناز and حمزه پور, محمدرضا and ترابی احمدی, مرتضی (2012) نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان سال 1390. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 5 (8). pp. 1-10. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v5n8p1-fa.pdf

Download (188kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-99-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: یکی از گروه‌های در معرض خطر، دانشجویان هستندکه هوشمندترین افراد جامعه و سازندگان فردای جامعه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده ، بخش قابل توجهی از جوانان را تشکیل می‌دهند. تمامی کسانی که با کلاس درس و دانشگاه سروکار دارند، به گونه ای با عواملی که موجب بروزنشانه های فشار روانی می شود، رو به رو می شوند. به همین دلیل بر آن شدیم که نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان در سال 1390را بررسی نماییم. روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه از نوع همبستگی است. کلیه ی دانشجویان در 4 رشته ی پرستاری و فوریت های پزشکی مامایی، اطاق عمل دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان با حداقل سابقه ی دو ترم تحصیل جامعه و نمونه ی پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه ها 82 دانشجودر 4 رشته­ی پرستاری، فوریت های پزشکی، مامایی و اطاق عمل در حال تحصیل در دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی آسان مبتنی برهدف انتخاب شدند . ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو بخش سووالات جمعیت شناسی ومقیاس 21 سوالی آلپورت بود . یافته ها: ارتباط معنی داری بین نمره ی مذهب بیرونی با هیچ یک از متغیرها یافت نشد. نمره ی مذهب درونی با سن (253/0r= و022/0P=) ، شغل (274/0r= و013/0P=)، مقطع تحصیلی (کاردانی یا کارشناسی ) (253/0r= و022/0P=)ارتباطی مثبت و باحضور در مراسم مذهبی (238/0r=- و031/0 P=)ووضعیت تاهل ( 323/0 r=-و003/0P=) ارتباطی منفی و معنی داری داشت. در مجموع بدون تفکیک رشته ی تحصیلی بین نمره ی معدل و نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. و به طور کلی بین نمره ی معدل با نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. یعنی اینکه در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تعهد و ارضای نیاز های فردی آنان رابطه ی معناداری وجود نداشت . نتیجه‌گیری: شناسایی عوامل تاثیر گذار در روند تحصیلی و علمی دانشجویان حایز اهمیت است. از این رو پیشنهاد می گردد در جهت دستیابی به آن عوامل در سطح گسترده مطالعاتی انجام گردد

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: دانشجو، باور مذهبی، پیشرفت تحصیلی
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 05 Jul 2017 04:31
Last Modified: 05 Jul 2017 04:31
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5706

Actions (login required)

View Item View Item