بررسی موانع اجرای فرآیند پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان

غفوری فرد, منصور and حریریان, حمیدرضا and آقاجانلو, علی and اکبری, محمد and شیروانی, یداله (2012) بررسی موانع اجرای فرآیند پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 5 (8). pp. 69-77. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v5n8p69-fa.pdf

Download (198kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-106-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: فرآیند پرستاری به عنوان هسته ی اصلی کار پرستاری است که اجرای کامل آن باعث دستیابی به مراقبت جامع و علمی از بیماران می گردد. علیرغم آموزش فرآیند پرستاری در دانشکده های پرستاری، این روش سیستماتیک در بیمارستان های ما اجرا نمی شود. بنابراین شناسایی موانع اجرای فرآیند پرستاری ضروری به نظر می رسد؛ این پژوهش با هدف شناساسایی موانع اجرای فرآیند پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان در سال 1390 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن تعداد 67 نفر( 19 نفر اعضای هیات علمی و 48 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری) دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان بر اساس سرشماری انتخاب شدند اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج این مطالعه، مهم ترین موانع فردی و مدیریتی از دیدگاه اعضای هیات علمی به ترتیب نداشتن اطلاع کامل از مفهوم فرآیند پرستاری (5/89 درصد) و عدم پیگیری و نظارت بر اجرای فرآیند پرستاری از طرف مسوولین پرستاری (7/94درصد) بود. علاوه براین، مهم ترین موانع فردی و مدیریتی از دیدگاه دانشجویان نیز به ترتیب یادگیری ناکافی در مورد فرآیند پرستاری (3/81 درصد) و عدم پیگیری و نظارت به اجرای فرآیند پرستاری از طرف مسوولین پرستاری(5/87درصد)تعیین شد.درچهار مورد از موانع اجرای فرآیند پرستاری، بین اساتید و دانشجویان اختلاف معنی داری دیده شد(50/0>P ). نتیجه‌گیری : بر اساس یافته های مطالعه، مسوولین بهداشتی کشور باید با به کارگیری و استخدام نیروهای پرستاری به میزان کافی و ارایه ی آموزش های لازم به دانشجویان و نیز برگزاری دوره های بازآموزی و فراهم کردن زمینه ی اجرای فرآیند پرستاری به ارتقای مراقبت ها کمک نمایند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: فرآیند پرستاری، موانع، دانشجویان پرستاری، اساتید
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 17 Jul 2017 09:01
Last Modified: 17 Jul 2017 09:01
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5713

Actions (login required)

View Item View Item