ارزشیابی مستمر به صورت پرسشهای کلاسی اثرات قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مطقع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ایفا می کند.

علیپور, محسن and فلاح, رمضان (2011) ارزشیابی مستمر به صورت پرسشهای کلاسی اثرات قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مطقع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ایفا می کند. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 4 (6). pp. 37-42. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v4n6p37-fa.pdf

Download (189kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-51-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: ارزشیابی یکی از جنبه های مهم فعالیت های آموزشی است که به صور مختلف انجام می شود و توسط آن می توان به نقاط ضعف و قوت برنامه های آموزشی پی برد. در این مطالعه نقش ارزشیابی مستمر به صورت پرسشهای کلاسی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مطقع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی به شکل مقطعی است که در جریان چهار ترم تحصیلی و در چهار کلاس درس انجام شد. دانشجویان در هر کلاس به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه بطور مستمر در طول ترم مورد سوال قرار گرفتند و از گروه دیگر هیچ سوالی پرسیده نشد. در پایان ترم نمرات کسب شده توسط گروههای دوگانه در هر کلاس و نیز کل دانشجویان در شرایط یکسان با هم مقایسه گردید. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که در هر چهار کلاس، میانگین نمرات پایان ترم دانشجویانی که در طول ترم از آنها سوال پرسیده شده بود نسبت به دانشجویانی که مورد پرسش قرار نگرفته بودند به لحاظ آماری بطور معنی دار بالاتر است. این نتیجه در مورد کل دانشجویان صرف نظر از نوع رشته آنها نیز صادق بود. از مجموع 54 نفر دانشجویی که مورد سوال قرار گرفته بودند نسبت به 54 نفر دیگر فقط 4 نفر نمره پایین تر کسب کردند. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه مشخص می کند که ارزشیابی مستمر به شکل پرسشهای کلاسی تاثیرات بسیار قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا می کند. لذا شایسته است جهت دستیابی بهتر به اهداف آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد برنامه ریزی و اجرای اندیشمندانه قرار گیرد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ارزشیابی تحصیلی، روشهای ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 14 Aug 2017 03:47
Last Modified: 14 Aug 2017 03:47
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5726

Actions (login required)

View Item View Item