علیپور, محسن and فلاح, رمضان (2011) ارزشیابی مستمر به صورت پرسشهای کلاسی اثرات قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مطقع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ایفا می کند. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 4 (6). pp. 37-42. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v4n6p37-fa.pdf Download (189kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: ارزشیابی یکی از جنبه های مهم فعالیت های آموزشی است که به صور مختلف انجام می شود و توسط آن می توان به نقاط ضعف و قوت برنامه های آموزشی پی برد. در این مطالعه نقش ارزشیابی مستمر به صورت پرسشهای کلاسی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مطقع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی به شکل مقطعی است که در جریان چهار ترم تحصیلی و در چهار کلاس درس انجام شد. دانشجویان در هر کلاس به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه بطور مستمر در طول ترم مورد سوال قرار گرفتند و از گروه دیگر هیچ سوالی پرسیده نشد. در پایان ترم نمرات کسب شده توسط گروههای دوگانه در هر کلاس و نیز کل دانشجویان در شرایط یکسان با هم مقایسه گردید. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که در هر چهار کلاس، میانگین نمرات پایان ترم دانشجویانی که در طول ترم از آنها سوال پرسیده شده بود نسبت به دانشجویانی که مورد پرسش قرار نگرفته بودند به لحاظ آماری بطور معنی دار بالاتر است. این نتیجه در مورد کل دانشجویان صرف نظر از نوع رشته آنها نیز صادق بود. از مجموع 54 نفر دانشجویی که مورد سوال قرار گرفته بودند نسبت به 54 نفر دیگر فقط 4 نفر نمره پایین تر کسب کردند. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه مشخص می کند که ارزشیابی مستمر به شکل پرسشهای کلاسی تاثیرات بسیار قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان ایفا می کند. لذا شایسته است جهت دستیابی بهتر به اهداف آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد برنامه ریزی و اجرای اندیشمندانه قرار گیرد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ارزشیابی تحصیلی، روشهای ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 14 Aug 2017 03:47 |
Last Modified: | 14 Aug 2017 03:47 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5726 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |