اندازه گیری کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران- پردیس همت

گوهری نژاد, سلیمه and ملکی, محمدرضا and خواجه کاظمی, راضیه and عباسی, علیرضا and عطار جان نثار نوبری, فرناز (2011) اندازه گیری کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تهران- پردیس همت. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 4 (6). pp. 55-62. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v4n6p55-fa.pdf

Download (254kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-46-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: در دنیای متغیر کنونی، بسیاری از سازمان‌ها، بدنبال راه‌هایی هستند تا از طریق آنها به مزیت رقابتی دست یابند و خدمات و محصولات خود را از دیگران متمایز سازند. یکی از استراتژیهای موجود برای دستیابی به این مهم، ارائه خدمات باکیفیت است. بنابراین این مطالعه، با هدف اندازه گیری کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با استفاده از مدل SERVQUAL انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی که حداقل یک ترم تحصیلی را پشت سر گذاشته اند تشکیل می دهد. نمونه پژوهش متشکل از 97 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میباشد. که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه پایا و روا صورت گرفت .پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بعد خدمت اندازه گیری نمود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPPS16 و آماره‌های توصیفی و آزمون ویلکاسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که بر اساس نظرات دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در هر پنج بعد خدمت و تمام عبارات مربوط به هر بعد شکاف کیفیت وجود دارد. بیشترین شکاف کیفیت در بعد پاسخگویی (84/0 ± 66/1-) مشاهده شد و بعد از آن به ترتیب ابعاد تضمین (89/0 ±56/1)، ملموس بودن (82/0 ± 28/1-)، قابلیت اطمینان (74/0 ± 28/1-) و همدلی(77/0±23/1-) قرار داشتند. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف خدمات آموزشی از نظر آماری معنیدار بود. (P=0/0001) نتیجه‌گیری: براساس نتایج، انتظارات دانشجویان فراتر از درک آنها از وضعیت موجود است و در هیچکدام از ابعاد خدمت انتظارات آنها برآورده نشده است. لذا در برنامه‌ریزی جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید در راستای برآورده نمودن انتظارات دانشجویان تلاش نمود و ابعادی که بیشترین شکاف را دارند در اولویت قرار گیرد. کلید واژه ها: کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 14 Aug 2017 03:47
Last Modified: 14 Aug 2017 03:47
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5729

Actions (login required)

View Item View Item