آربونی, فریبا and نوریان, عباسعلی and بخشوده, هاجر (2011) بررسی نظر دانشجویان و اساتید دانشکدهی علوم پزشکی زنجان در مورد تأثیر ارزشیابی توسط دانشجویان بر عملکرد آموزشی اساتید. فصلنامه توسعه آموزش پزشکی در علوم پزشکی زنجان, 3 (5). pp. 1-10. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v3n5p1-fa.pdf Download (228kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: ارزشیابی یکی از مهمترین پایههای ارتقای کیفیت آموزش میباشد که هدف اصلی آن بهبود برنامههای آموزش و فعالیتهای اعضای هیأت علمی است. نتایج ارزشیابی را میتوان به عنوان بازخوردی برای اساتید و ارتقای نقاط ضعف و شناخت نقاط قوت در پی داشته باشد. این پژوهش در همین راستا جهت پی بردن به تاثیر ارزشیابی دانشجویان پزشکی بر بهبود تدریس اساتید انجام گردید. روش بررسی: در این پژوهش که یک مطالعهی توصیفی بود، تعداد 276 نفر دانشجو بهعنوان نمونهی تصادفی و کلیهی اعضای هیأت علمی در حین تدریس (123 نفر) انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و فرم نظرسنجی مشتمل بر 25 سوال بر اساس مقیاس لیکرت در پنج بخش (محتوای آموزش، محتوای علمی، ارتباط استاد و دانشجو، مقررات و نحوهی آزمون نهایی) که توسط محققین تهیه و آلفای آن با 96 درصد تایید گردید، بود. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه 82 نفر از دانشجویان پزشکی و 80 نفر از اعضای هیات علمی شرکت کردند. 8/73 درصد اساتید و 4/35 درصد دانشجویان مذکر بودند. نتایج نشان داد که اکثریت اساتید با 8/68 درصد و دانشجویان با 50 درصد بیشترین تأثیر ارزشیابی را در حیطهی مقرراتی و کمترین تأثیر را در حیطهی آزمون (اساتید با 27/41 درصد و دانشجویان با 36/33 درصد) میدانستند. در مقایسهی بین دو دیدگاه مشاهده شد که اساتید (50 درصد) و دانشجویان (39 درصد) موافق تأثیر ارزشیابی بر عملکرد آموزشی اساتید بودند که به نظر میرسد اساتید نسبت به دانشجویان بیشتر موافق تأثیر ارزشیابی بودند. تفاوت معنیداری در هر پنج بعد، بین گروه دانشجویان و اعضای هیات علمی مشاهده گردید (0001/0=P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش دیدگاه اساتید و دانشجویان موید آن است که ارزشیابی تا حدود زیادی بر بهبود تدریس در ابعاد مختلف اثر بخش بوده، سیستم ارزشیابی به عنوان یک معیار میتواند برای رشد حرفهای و کیفی تدریس از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. لیکن برای رسیدن به ارتقای و پیشرفت در فرآیند یاددهی و یادگیری مستلزم مطالعات گستردهتری در خصوص روند فعلی ارزشیابی میباشیم.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ارزشیابی، دانشجو، اساتید، عملکرد آموزشی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 15 Aug 2017 05:01 |
Last Modified: | 15 Aug 2017 05:01 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5730 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |