اثر آموزش CPRدر بهبود مهارت‌های احیا و ماندگاری آن در دانشجویان

آقاجانلو, علی and حریریان, حمیدرضا and غفوری فرد, منصور (2011) اثر آموزش CPRدر بهبود مهارت‌های احیا و ماندگاری آن در دانشجویان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 3 (5). pp. 11-15. ISSN 2251-9521

[img] Text
edujournal-v3n5p11-fa.pdf

Download (112kB)
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-60-fa.html

Abstract

مقدمه: توانایی واکنش سریع و مؤثر در مواجهه با افراد دچار ایست قلبی به مهارت پرسنل بهداشتی در انجام احیا قلبی- ریوی بستگی دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان مهارت انجام CPR در بین دانشجویان بهداشت می‌باشد. روش کار: مطالعه‌ی حاضر یک تحقیق نیمه تجربی بود که برروی 16 نفر از دانشجویان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1388 انجام شد. ابزار تحقیق چک لیست مشاهده‌ای بود که مهارت CPR در سه مرحله Pretest، Post-test و Retest برروی مانکن CPR تکمیل گردید. نتایج: نتایج نشان داد که مهارت انجام CPR در بین دانشجویان بعد از 4 ساعت برنامه آموزشی افزایش پیدا کرد. در مرحله Pretest، هیچ یک از دانشجویان نمره‌ی قبولی کسب نکردند. مهارت دانشجویان در مرحله Post-test و Retest افزایش معنی‌دار داشت که نشان دهنده‌ی تأثیر مثبت آموزش مهارت‌های CPR می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق بیانگر شواهد قوی در حمایت از نقش حیاتی آموزش CPR در ارتقا دانشجویان به افراد مطمئن و شایسته در زمان وقوع اورژانس‌های قلبی می‌باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ایست قلبی، احیای قلبی- ریوی، آموزش CPR، دانشجویان
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 15 Aug 2017 05:01
Last Modified: 15 Aug 2017 05:01
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5731

Actions (login required)

View Item View Item