پاک پور, وحید and مهرداد, ندا and شکرابی, ربابه and سلیمی, صدیقه (2011) درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود محیط آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 3 (5). pp. 16-24. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v3n5p16-fa.pdf Download (205kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری دانشجویان پرستاری میباشد. درک دانشجویان از محیط آموزش بالینی با آن چه که در واقعیت وجود دارد، متفاوت است و آنان همواره به دنبال مطلوبیت هر چه بیشتر محیط یادگیری هستند. بررسی درک دانشجویان پرستاری و کشف اثرات برنامهی آموزشی کارشناسی یکی از مهمترین گامها در توسعهی مداوم آموزش پرستاری شناخته شده است، لذا این پژوهش با هدف تعیین درک دانشجویان پرستاری از وضعیت موجود محیط آموزش بالینی طراحی شده بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی- مقطعی بود که در آن 217 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکدهی پرستاری و مامایی تهران (ایران سابق) شرکت نمودند. برای جمعآوری دادهها از "سیاههی محیط آموزشی بالینی" استفاده شد که حاوی 42 گویه در 6 حیطه میباشد که در آخرین روز کارآموزی، در محیط بالینی توسط دانشجویان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از ویرایش 16 نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتهها: نتایج آزمون T مستقل نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده از وضعیت موجود محیط آموزش بالینی در حیطههای مورد بررسی تفاوت وجود دارد و این تفاوت با متغیرهای سال تحصیلی و بخش بالینی ارتباط آماری معنیداری دارد (05/0P< ). نتیجهگیری: دانشجویان پرستاری درک مثبتی از محیط آموزش بالینی ندارند، لذا باید در جهت ارتقای کیفیت آموزش بالینی و جلب رضایت دانشجویان برنامهریزیهای منسجمتری صورت گیرد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش پرستاری، محیط آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 15 Aug 2017 05:01 |
Last Modified: | 15 Aug 2017 05:01 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5732 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |