ولی زاده, مجید and موسوی نسب, سید نورالدین and نهاوندی, فریده (2011) بررسی تاثیر ادغام افقی برنامه کارآموزی روی برخی از شاخصهای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 3 (5). pp. 56-62. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v3n5p56-fa.pdf Download (167kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: ادغام افقی، ادغام در یک فاز از کوریکولوم آموزشی میباشد. تغییر برنامه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مقطع کارآموزی رشتهی پزشکی علاوه بر افزایش رضایتمندی دانشجویان و اعضای هیئت علمی، دارای پیامدهایی بوده که تاکنون اثرات عینی آن ارزیابی نشده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ادغام افقی روی عملکرد دانشجویان در این دانشگاه بر مبنای تعدادی از شاخصهای آموزشی بود. روش بررسی: در این مطالعه اطلاعات 214 نفر از دانشجویان رشتهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سه مقطع ورودی قبل (77 تا79) و سه مقطع پس از اجرای طرح ادغام افقی (ورودیهای 81 تا 83) که در انتهای سال 1384در مقطع کارآموزی انجام شد، مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی شامل معدل مقاطع دوره کارآموزی، درصد قبولی در امتحان جامع پیش کارورزی و رتبهی کشوری در این امتحان جامع بود. جهت مقایسهی تغییرات و ارزیابی اینکه تغییرات مشاهده شده ناشی از تغییر برنامه بوده یا در اثر عوامل دیگر، از میانگین معدل مقطع علوم پایه و نتایج امتحان جامع علوم پایه در ورودیهای فوق استفاده شد. برای مقایسهی نتایج مقادیر کمی از آزمون تی و مقادیر کیفی از آزمون کای دو استفاده گردید. مقدار P کمتر از 05/0 معنیدار تلقی گردید. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین معدل دوره کارآموزی ورودیها از 15/1±76/15 به 09/1±34/16 تغییر پیدا کرد. یعنی، نمره پس از ادغام به اندازهی 58/0 افزایش یافت و این تغییر از نظر آماری معنیدار بود (0001/0>P)، در حالیکه معدل مقطع علوم پایه همین ورودیها کاهش نشان داد. همچنین پس از اجرای طرح ادغام در 3 سال متوالی در امتحان کشوری جامع پیش کارورزی 100 درصد قبولی داشتیم که این امر بیسابقه بود. رتبهی کشوری امتحان جامع پیش کارورزی از 19 به 11 صعود کرد. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشانگر ارتقای وضعیت آموزشی دانشجویان پس از انجام ادغام افقی در ارزیابی های درون دانشگاهی و کشوری میباشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ادغام افقی، مقطع کارآموزی، دانشجویان پزشکی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 16 Aug 2017 03:37 |
Last Modified: | 16 Aug 2017 03:37 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5737 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |