چارچوب شايستگی های اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بين حرفه ای

امینی, بتول and كشميري, فاطمه and سلطاني عربشاهي, کامران and شیرازی, ماندانا (2014) چارچوب شايستگی های اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بين حرفه ای. مجله علوم پزشکی رازی, 21 (118). pp. 32-40. ISSN 2228-7051

[img]
Preview
Text
RJMS-v21n118p32-fa.pdf

Download (348kB) | Preview
Official URL: http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_id=3001&sid=1&...

Abstract

زمينه و هدف : پژوهش حاضر با هدف تدوين و بررسی روايی چارچوب شايستگی های ارتباط بين حرفه ای شامل ارتباط با همکار، بيمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ايران انجام شده است. روش کار : اين پژوهش يک مطالعه کيفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آيتمی از شايستگی های مهارت‏های ارتباطی بين حرفه ای منتج از بررسی متون تدوين شد. روايی صوری و محتوايی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصين در فاط دوم مورد بررسی و تاييد قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه ميزان شفافيت و اهميت و کاربرد شايستگی تعيين شده برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. يافته‌ها: روايی و بومی سازی چارچوب 24 آيتمی در 4 بعد اصلی مهارت‏های ارتباطی بين حرفه ای منطبق با شرايط ايران توسط متخصصين تاييد شد. ميانگين اهميت و کاربرد شايستگی های ارتباطی به ترتيب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند"(22/0±77/4)، "استراتژی های ارتباطی"(24/0±63/4)،" ارتباط با بيمار و خانواده ی وی "(20/0±63/4) و"ارتباط با همکاران" (32/0±52/4) بود. در مجموع 17 شايستگی ارتباطی ميانگين نمره بالاتر از 05/4 تعيين شد. نتيجه ‌ گيری : تدوين شايستگی های ارتباط بين حرفه ای و اموزش ان يکی از گام های اساسی در راستای تحقق همکاری بين حرفه ای و ايمنی بيمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی رشته ها ی مختلف علوم پزشکی و اموزش مداوم ان مورد توجه قرار گيرد. واژه‌های کلیدی: آموزش بين حرفه ای، مهارت های ارتباطی، شايستگی های ارتباطی، مهارت های بين حرفه ای.،

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 20 Aug 2014 06:18
Last Modified: 20 Aug 2014 06:18
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/574

Actions (login required)

View Item View Item