دانایی, مریم and حسینی, محمدعلی and حبیب خدا, بهناز and فلاحی, مسعود and شکوه, فروزان (2010) بررسی وضعیت انتقال (ترجمان) دانش با تاکید بر انتقال یافتههای پژوهشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سال 88_1387. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (3). pp. 9-16. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n3p9-fa.pdf Download (192kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: امروزه جوامع از دانشگاهها انتظار پاسخ به نیازهایشان را داشته، این امر از طریق انتقال و تبادل دانش بین دانشگاه، به عنوان تولید کنندهی دانش و سازمانها و اجتماع به عنوان دریافت کنندهی دانش، امکانپذیر میباشد. دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید دانش بایستی با سازمانهای مصرف کنندهی این دانش ارتباط مناسبی داشته، از این طریق به انتقال موثر دانش به سازمانها اقدام نماید. یکی از مهمترین بخشهای انتقال دانش، ترجمان یافتههای پژوهشی به زبان مخاطبان و ذینفعان میباشد. عوامل مختلفی در فرآیند انتقال دانش نقش دارند . روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات ارزشیابی عمل کرد بوده که با روش توصیفی، مقطعی انجام شده است. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیهی اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهش دانشگاه بودند. نمونهی مورد مطالعه شامل 40 نفر از این افراد که حاضر به مشارکت در پژوهش شدند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، بود. ابزار تحقیق پرسش نامهی تهیه شده توسط کمیتهی ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران همراه با تغییرات بود که اعتبار و اعتماد علمی آن مجددا محاسبه شد. آلفای 94/0 یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد: 47 درصد از شرکت کنندگان خانم، نیمی از افراد در مقطع تحصیلی دکترای، 68 درصد از شرکت کنندگان اعضای هیئت علمی، سابقهی کار افراد 53 درصد بالاتر از ده سال و بیش از 85 درصد افراد دارای کارهای پژوهشی بودند. بیش از 70 درصد نمونهها با مراکز دیگری غیر از محل کار خود مرتبط بودند. میانگین حاصل از سوالات بخش شناسایی نیاز مخاطبان و تبدیل آن به پروژههای تحقیقاتی 78/2، میانگین حاصل از سوالات بخش تولید شواهد قابل استفاده در تصمیمگیریها 87/2 میانگین حاصل از سوالات بخش کاربرد نتایج پژوهشها توسط کاربران نهایی 62/2 و در نهایت میانگین کل 75/2 بود . نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد، تفاوت چندانی در انتقال و ترجمان دانش بین زن و مرد و سابقهی کار و انجام پژوهش وجود نداشته است. همچنین میانگین کل ترجمان دانش در دانشگاه در حد متوسط و از وضعیت مناسب و ایدهال ترجمان دانش پایینتر بود. این امر بیانگر عدم انتقال مناسب یافتههای پژوهشی است که با رفع موانع و ارایهی راه بردهای مناسبی همچون، تشویق پژوهش گران به انتقال یافتههای پژوهشی خود به کاربران، میتوان ترجمان دانش در دانشگاه را ارتقا بخشید
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ترجمان دانش، انتقال دانش، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 20 Aug 2017 04:14 |
Last Modified: | 20 Aug 2017 04:14 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5747 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |