رمضانی بدر, فرهاد and شبان, مرضیه (2010) بررسی مهارت تصمیمگیری بالینی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (3). pp. 17-25. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n3p17-fa.pdf Download (182kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: تصمیمگیری بالینی یکی از مهمترین فرآیندهایی است که همواره توسط پرستاران برای مراقبت از بیماران استفاده میشود. یکی از اهداف مهم در آموزش پرستاری ایجاد و توسعه مهارت تصمیمگیری بالینی در دانشجویان پرستاری است. اما برخی تحقیقات نشان میدهد که آموزش مهارت تصمیمگیری بالینی همیشه با مشکلاتی همراه بوده است. هدف از این مطالعه تعیین مهارت تصمیمگیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری سال چهارم میباشد . روش بررسی : در این مطالعه از روش توصیفی- مقطعی استفاده گردید. همهی دانشجویان سال چهارم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (61 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیک و دو ابزار شامل مقیاس تصمیمگیری بالینی جنکینز در پرستاری و پرسشنامهی موقعیتهای شبیهسازی شده استفاده گردید. آزمونهای آماری مورد استفاده آزمونهای آماری T ، پیرسون، اسپیرمن، ضریب هم بستگی دو رشتهای نقطهای بود . یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که مهارت تصمیمگیری بالینی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری تقریباً متوسط بود. میانگین نمرهی کسب شده توسط دانشجویان مورد پژوهش در رابطه با مهارت تصمیمگیری بالینی 6/6±6/51 امتیاز بود که کمی بالاتر از حد متوسط قرار داشت. ارزیابی اجزای مختلف مهارت تصمیمگیری بالینی دانشجویان پرستاری شامل ارزشیابی مداوم پیامدها، توجه به ارزشها و اهداف، جستجوی روشهای مختلف مراقبتی و جستجوی اطلاعات غیر مخدوش نیز بیانگر مهارت ناکافی آنها بود. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها ارتباط معنیداری بین متغیرهای دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش و مهارت تصمیمگیری بالینی آنها نشان نداد . نتیجهگیری: با وجود این که تصمیمگیری بالینی کارآمد یکی از مهمترین ویژگیهای حرفهی پرستاری در مراقبت از بیمار است، اما طبق نتایج این مطالعه دانشجویان پرستاری از مهارت کافی تصمیمگیری بالینی برخوردار نبودند. این یافته گویای این موضوع است که برنامهی آموزش کارشناسی پرستاری برای توسعهی این مهارت در میان دانشجویان با چالشهای قابل توجهی روبهرو است. به نظر میرسد تحقیقات دیگری برای تعیین علل مؤثر بر یادگیری این مهارت استدلالی و چگونگی ارتقای آن لازم باشد
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مهارتهای تصمیمگیری بالینی، دانشجویان کارشناسی پرستاری |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 20 Aug 2017 04:14 |
Last Modified: | 20 Aug 2017 04:14 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5748 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |