شجاعی, فاطمه and امام قلی خوشه چین, ترانه and رفیعی, ابوالحسن and معصومی, نسرین (2010) کاهش اضطراب و افزایش انگیزهی یادگیری دانشجویان پرستاری با ارزشیابی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (3). pp. 26-32. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n3p26-fa.pdf Download (146kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: یکی از وظایف اصلی اساتید کمک به ایجاد محیط و فضای آموزشی مناسب برای رشد تفکر انتقادی در کلاس و بالین بیماران میباشد و این امر مستلزم استفاده از شیوههای نوین تدریس و یادگیری میباشد. لذا محقق در این پژوهش با ارایهی روشی نوین در ارزشیابی مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از همتایان و بررسی نظرات دانشجویان نسبت به این روش گامی هر چند کوچک جهت توسعهی تفکر انتقادی در این قشر برداشته است . روش بررسی: این پژوهش به روش اقدام پژوهی انجام گردید. به این ترتیب که جهت ارزشیابی مهارتهای بالینی کسب شده توسط دانشجویان پرستاری در کارآموزی فن، از دانشجویان خواسته شد که گروه دو نفره تشکیل داده و هم دیگر را در هنگام انجام مهارتها با استفاده از چک لیست استاندارد مهارتها ارزشیابی کنند و پس از پایان مهارت فیدبک مربوطه را به هم ارایه دهند. همچنین پرسش نامهای جهت بررسی نظرات دانشجویان در استفاده از این روش تدوین شد و پس از اعلام نهایی نمرات، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافتهها: طبق نتایج پژوهش 87 درصد دانشجویان تجربهی قبلی ارزشیابی توسط همتایان را نداشتند. در بررسی نظرات دانشجویان نسبت به استفاده از این روش بیشترین میانگین به ترتیب مربوط به ارتقای یادگیری (812/.±82/4) و کاهش اضطراب (977/0±73/4) بود و بعد از آن افزایش انگیزهی یادگیری (536/0 ±34/4) و آسانی کاربرد این روش (81/0±01/4) در رتبههای بعدی قرار داشتند. کمترین میانگین مربوط به قابل اعتماد بودن (977/0± 29/3) این روش بود . نتیجهگیری: مربیان میتوانند در آموزش دانشجویان با استفاده از ارزشیابی توسط همتایان، یادگیری فعالتر، پایدارتر و انتقادیتری را ایجاد نموده و دانشجویان به استقلال عمل بیشتر، اعتماد به نفس بالاتر و قدرت تصمیمگیری بهتر در حل مسائل دست یابند
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مهارت بالینی، ارزشیابی توسط همتایان، دانشجویان پرستاری |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 20 Aug 2017 04:14 |
Last Modified: | 20 Aug 2017 04:14 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5749 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |