موسایی فرد, مهدی and امینی, کوروش (2010) مقایسهی روش تدریس سخنرانی و PBL تعدیل شده در تدریس مبحث CCU از دیدگاه دانشجویان ترم 5 پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (3). pp. 60-68. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n3p60-fa.pdf Download (156kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: با توجه به این که روشهای تدریس مرسوم و سنتی معلم محور بوده قادر به انتقال تمام مهارتها و معلومات مورد نظر به دانشجویان نمیباشند، شیوههای جدید آموزشی اکثرا رویکرد دانشجو محور پیدا کردند تا بتوانند اهداف آموزشی مورد نظر را محقق نموده، دانش آموخته توانمندی از نظر علمی و عملی به جامعه تحویل دهند و (Problem Basic Learning) PBL از جمله روشهای تدریسی است که از محاسن زیادی در این خصوص برخوردار است. لذا در این مطالعه، از روش تدریس PBL تعدیل شده در تدریس بخشی از مبحث CCU دانشجویان ترم 5 پرستاری استفاده و دیدگاه دانشجویان مذکور در مقایسه آن با روش سخنرانی مورد بررسی قرار گرفته است . روش بررسی: در این مطالعه 50 درصد جلسات اول واحد CCU به روش سخنرانی و 50 درصد جلسات انتهای ترم به روش PBL تعدیل شده برگزار گردید. تعداد دانشجویان 25 نفر بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که شامل 7 سوال مقایسهای در مورد میزان یادگیری، میزان ماندگاری ذهنی مطالب تدریس شده (عمق یادگیری)، کاربردی بودن مطالب، جذابیت (رضایتمندی) کلاس، احتمال پاسخگویی به سوالات امتحان، ایجاد انگیزهی مطالعه و توصیه کلی به استفاده از نوع روش تدریس در کلاس بود که پس از تکمیل پرسشنامهها، نتایج استخراج و در قالب جداول توزیع فراوانی ارایه گردید . یافتهها: بر اساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش، دانشجویان در پاسخ به هر 7 سوال پژوهش، روش PBL را بهتر از روش سخنرانی ارزیابی نمودهاند. به طوری که 92/31 درصد آنها PBL را در ایجاد انگیزه و مطالعه، 46/88 درصد آنان جذابیت و رضایتمندی توسط PBL ، 48/81 درصد آنان میزان ماندگاری ذهنی مطالب (عمق یادگیری) در روش PBL ، 76 درصد آنان کاربردی بودن مطالب در روش PBL ، 37/70 درصد آنان میزان یادگیری در روش PBL و 85/51 درصد آنان احتمال پاسخگویی به سوالات امتحان در روش PBL را بیشتر از روش سخنرانی ارزیابی کرده، نهایتا توصیهی کلی 37/70 درصد دانشجویان این است که استفاده از روش تدریس PBL در کلاسهای درسی بهتر است . نتیجهگیری: با توجه به مزایای خاص روش تدریس PBL از قبیل ایجاد فرصت تفکر انتقادی، تعمیق مطالب و مهارتها در اذهان، افزایش میزان یادگیری، کاربردیتر بودن مطالب تدریس شده، افزایش انگیزه و علاقه دانشجویان به کلاس و درس، پاسخگویی بهتر به سوالات امتحان، بهتر است دانشگاهها جهت تربیت دانشجویانی با معلومات و توانمند، فرصتها و امکانات لازم را برای استفاده از روش تدریس PBL فراهم نمایند تا فارغ التحصیلان رشتههای علوم پزشکی بتوانند نیازهای بهداشتی درمانی جامعه را به نحو مطلوبی پاسخگو باشند. در این خصوص افزایش توانمندی اعضای هیت علمی دانشگاهها در به کارگیری روشهای تدریس دانشجو محور و جدید نیز مفید خواهد بود
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | روش تدریس سخنرانی، PBL، پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 22 Aug 2017 05:33 |
Last Modified: | 22 Aug 2017 05:33 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5753 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |