شریفی, فرانک (2009) تحلیلی بر برنامهی آموزشی دورهی دستیاری رشتهی تخصصی داخلی مصوب 1387. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (2). pp. 7-12. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n2p7-fa.pdf Download (110kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: از آن جا که تهیهی برنامهی آموزشی دورهی دستیاری در رشتههای مختلف بالینی چند سالی است که در وزارت متبوع شکل گرفته و برنامهی دستیاری داخلی ابلاغ نیز شده است، تحلیل این برنامه میتواند در بهتر شدن تدوین آن در آینده کمک کننده باشد. لذا مکتوب حاضر نظری اجمالی به نقاط قوت و ضعف این برنامه دارد. روش بررسی: در این تحلیل ابتدا کل مراحل تدوین برنامهی آموزشی دستیاری داخلی از ابتدا تا انتها بررسی و نیز خود برنامه به طور کامل با شش کرایتریای هاردن برای تدوین کوریکولوم تطبیق داده شد و نقاط قوت و ضعف آن بحث گردید. یافتهها: توجه به دانشجومحوری و نیز مبتنی بر مسئله بودن برنامهی آموزشی از نقاط قوت مهم برنامه است. از طرفی توجه خاص به آموزش داخلی جنرال، ادغام گروههای فوق تخصصی و نیز بخشهایی غیر از بخش داخلی مانند پوست، قلب، رادیولوژی و اعصاب را در تدوین برنامه به خوبی لحاظ کرده است. از نقاط ضعف مهم برنامه، عدم مشارکت دستیاران در تدوین آن و نیز ضعف تدوین سیستم مدیریتی کارا برای آموزش ادغام یافته و نیز بزرگ بودن core برنامه و کم بودن محتوای انتخابی آن است. نتیجه گیری: تضمین اجرای کوریکلوم، با تقویت سیستم مدیریت آن و نیز گرفتن فیدبک از طرف دستیاران و لحاظ کردن آن در بازنگری برنامه امکانپذیر است.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 22 Aug 2017 05:33 |
Last Modified: | 22 Aug 2017 05:33 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5755 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |