کمالی, صدیقه and جعفری, الهام and فتحی, افسانه (2009) همبستگی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی زنجان 1388. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (2). pp. 17-24. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n2p17-fa.pdf Download (119kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: یکی از بزرگترین معضلات آموزشی، افت تحصیلی دانشجویان است. بنابراین توجه به بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی این گروه اهمیت بهسزایی دارد. پارهای از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی است، لیکن بعضی از صاحب نظران رابطهی مستقیم این دو را مورد تردید قرار دادهاند. این پژوهش با هدف تعیین همبستگی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی زنجان انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی همبستگی بود، کلیهی دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی زنجان که حداقل دو نیمسال سابقهی تحصیلی داشتند، (182 نفر) در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. پرسشنامه از دو بخش شامل: ویژگیهای فردی و تحصیلی واحدهای پژوهش و آزمون 58 سوالی عزت نفس کوپراسمیت تشکیل شده بود. یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون رابطهی معنیداری بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داد (31/0= r ). ولی عزت نفس با سن و جنسیت ارتباط آماری معنیداری نداشت (05/0< P ). پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر به طور معنیداری بهتر از دانشجویان پسر بود (05/0> P ). نتیجهگیری: با توجه به وجود همبستگی مثبت بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، به نظر میرسد استفاده از روشهای تقویت عزت نفس میتواند در جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان نقش داشته باشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانشجو |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 23 Aug 2017 03:41 |
Last Modified: | 23 Aug 2017 03:41 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5757 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |