ملکی, عطااله (2009) مقایسهی روش دستور و ترجمه با روش ارتباطی آموزش زبان و بررسی میزان تاثیرگذاری آنها بر یادگیری زبان انگلیسی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (2). pp. 39-46. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n2p39-fa.pdf Download (115kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دانش کافی و مهارت در زبان انگلیسی برای پیشرفت تحصیلیشان برخوردار نیستند. در دانشگاه چندین واحد اجباری زبان انگلیسی را به عنوان بخشی از کل برنامهی درسی دورهی خود میگذرانند، ولی نتیجهی کوشش آنها تا حد زیادی بیحاصل میباشد. این مسئله ممکن است در ارتباط با روش آموزش و کتابهای درسی باشد. روش آموزش فعلی در دانشگاه روش سنتی دستور زبان و ترجمه میباشد. در این تحقیق برای کشف علت این مسئله روش فوق با روش جدید ارتباطی مقایسه شده، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. روش بررسی: دو گروه از دانشجویان بهداشت محیط به صورت غیرتصادفی انتخاب و به دو کلاس تقسیم شدند. هر کلاس با یکی از روشها، آموزش داده شد. طول دورهی آموزش یک ترم کامل تحصیلی بود. پیش از شروع دورهی آموزشی، یک آزمون تافل برای تعیین سطح دانش زبانی دانشجویان برگزار گردید. در پایان دوره همان تست تکرار شده، نتایج با استفاده از میانگینها وآزمون T مورد آنالیز قرارگرفت. یافتهها: تحلیل دادهها، فرضیهی تحقیق را مبنی بر اینکه بین روش آموزش زبان و یادگیری آن ارتباط وجود دارد، تایید نمود )0431/0( p =. همچنین یافتههای تحقیق نشان دادند که نمرهی آزمونها از توزیع زمان برخوردار بودند. میانگین نمره در روش دستور زبان و ترجمه 07/1 و میانگین نمره در روش ارتباطی 575/1 بود. نتیجهگیری: به طور کلی، یافتهها، فرضیهی اصلی تحقیق را تایید نمودند. بنابراین استفاده از روش ارتباطی در آموزش زبان انگلیسی توصیه میشود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | روش دستور و ترجمه، روش ارتباطی، ESP، ESL، EFL |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 23 Aug 2017 03:41 |
Last Modified: | 23 Aug 2017 03:41 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5760 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |