مهراسبی, محمدرضا (2009) مقایسهی روش سخنرانی و روش حل مساله در تدریس درس کاربرد موتور تلمبه در تأسیسات آب و فاضلاب. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 2 (2). pp. 47-52. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v2n2p47-fa.pdf Download (100kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: تدریس یک فعالیت آموزشی است که نتیجهی آن یادگیری است و نتایج یادگیری، تغییراتی است که پس از هر آموزش و تدریس در شناخت عواطف، مهارتها و دانش آموزشگیرنده ایجاد میشود. جهت تدریس، روشهای مختلفی به کار میرود. معمولترین روش، روش سخنرانی است. در دروس فنی در این روش مدرس ابتدا روابط و کاربرد آنها را توضیح میدهد، روابط را اثبات میکند و احتمالاً چند مثال کوتاه در حد وقت کلاس مطرح نموده، توضیح میدهد. روش دیگری که میتواند مورد استفاده قرار گیرد روش حل مسئله است. در این روش پس از تشریح مساله توسط استاد، فرآیند کشف توالی و ترتیب صحیح راههایی که به یک هدف منتهی میشود، توسط دانشجو طی میشود. هدف از انجام این تحقیق مقایسهی دو روش فوق در تدریس درس کاربرد موتور تلمبه در تاسیسات آب و فاضلاب بود. روش بررسی: جهت مقایسهی روشهای توضیحی (سخنرانی) و حل مساله دو گروه دانشجویان رشتهی بهداشت محیط در درس کاربرد موتور تلمبه در تاسیسات آب و فاضلاب انتخاب شدند و در هر گروه یکی از روشهای فوق جهت تدریس انتخاب شد. جهت ارزشیابی هر دو روش یک پروژهی واقعی طراحی و به دانشجویان ارایه شد تا آن را حل نمایند و در زمان مشخص شده، تحویل دهند. پروژهی ارایه شده به هر دو گروه، مشابه و زمان ارایه نیز مشابه بود. جهت تحلیل نتایج بررسی، از پرسشنامهای با 10 عامل که برای هر عامل امتیازات 1 تا3 منظور شده بود، استفاده گردید. جمع امتیازات هر عامل تجزیه و تحلیل شد و تاثیر روش به کار گرفته شده در تدریس، بررسی شد. تحلیل نتایج با استفاده از توزیع فراوانی و درصد محاسبه و از آزمون T جهت مقایسهی میانگینها استفاده شد. یافتهها: درصد افرادی که امتیازات 1، 2 و 3 را کسب کرده بودند، در گروه اول به ترتیب 7/32 ، 4/36 و 8/30 درصد و در گروه دوم این مقادیر به ترتیب 4/3، 5/12 و 84 درصد بود. نتیجهگیری: با مقایسهی درصدها که اختلاف معنیدار آنها با آزمون آماری تأیید شد ( 05/0 P <)، میتوان نتیجه گرفت که روش حل مساله گزینهی بهتری برای ارایهی این درس میباشد، هر چند که این روش بسیار وقتگیر است.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | روش تدریس، سخنرانی، حل مساله، درس کاربرد موتور تلمبه |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 23 Aug 2017 03:49 |
Last Modified: | 23 Aug 2017 03:49 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5761 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |