کمالی, صدیقه and جعفری, الهام (2009) بررسی دیدگاه مربیان و دانشجویان مامایی در خصوص دفترچهی ثبت مهارتهای بالینی، زنجان 1378. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 1 (1). pp. 1-8. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v1n1p1-fa.pdf Download (148kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: ارزیابی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف برای ارتقا کیفیت آموزش بالینی ضروری است. روشهای ارزشیابی مختلفی برای مهارتهای بالینی معرفی شده است. در واحدهای بالینی، استفاده از دفترچه ثبت مهارتهای بالینی رایج است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نظرات مربیان و دانشجویان مامایی در خصوص دفترچه ثبت مهارتهای بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 16 نفر از مربیان و 60 نفر از دانشجویان مامایی دانشکدهی پرستاری و مامایی زنجان انجام شد. نمونههای مطالعه به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل سه حیطهی ضرورت، محتوا و نحوهی اجرا استفاده شد. سؤوالات هر حیطه بر مبنای مقیاس رتبهبندی پنج نقطهای امتیازبندی شد. دادهها با نرمافزار spss و به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: اکثر موضوعات مرتبط با حیطهی ضرورت مورد تأیید مربیان و دانشجویان بود. در حالی که در مورد کیفیت محتوای دفترچهی ثبت مهارتهای بالینی وضعیت چندان مطلوب نبود. بیشترین نقاط ضعف logbook عبارت بود از: فقدان حداقلهای آموزشی دوره، مقررات، فهرست مراجع، کنفرانسها و سایر فعالیتهای آموزشی فوق برنامه، مهارتهای اخلاق حرفهای و امکان ارزشیابی دانشجو اکثر دانشجویان و مربیان logbook را روزانه تکمیل نمیکردند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت استفاده از logbook در ارزشیابی بالینی دانشجویان و نقاط ضعف آن، بازنگری این ابزار توصیه میشود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ارزشیابی، کارورزی، مامایی، دفترچهی ثبت مهارتهای بالینی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 26 Aug 2017 03:37 |
Last Modified: | 26 Aug 2017 03:37 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5762 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |