وکیلی, محمدمسعود and نوریان, عباسعلی and موسوی نسب, سید نورالدین (2009) بررسی خصوصیات یک مدرس خوب از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 1 (1). pp. 17-28. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v1n1p17-fa.pdf Download (185kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: اگرچه شرایط و امکانات آموزشی یکی از عوامل مؤثر بر جریان یادگیری است، ولی بدون شک نیروی انسانی و به خصوص معلم، یکی از مهمترین عوامل تشکیلدهندهی محیطهای آموزشی است. معلم اساسیترین عامل برای ایجاد شرایط مطلوب جهت تحقق هدفهای آموزشی است. معلم میتواند نقص کتابهای درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران نماید و یا بهترین شرایط و موضوع تدریس را با عدمتوانایی در ایجاد ارتباط عاطفی مطلوب، به محیطی غیرفعال و غیرجذاب تبدیل کند. در فرآیند تدریس تنها علم و مهارت معلم نیست که مؤثر واقع میشود، بلکه کل شخصیت اوست که در ایجاد شرایط یادگیری و تغییر فراگیران تأثیر میگذارد. در این تحقیق هدف مطالعه خصوصیات یک مدرس خوب از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بوده است. روشبررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی است که به منظور تعیین نگرش نسبت به خصوصیات یک مدرس خوب انجام شد. جامعهی مورد مطالعه به تعداد 144 نفر از کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و 50 درصد از جامعهی 850 نفری دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از دو پرسشنامهی مجزا که توسط افراد مورد مطالعه تکمیل شد. دادههای جمع آوری شده از طریق نرمافزار آماری اکسل ( Excell) استخراج و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در حیطهی مقررات آموزشی، از نظر دانشجویان در دسترس بودن استاد و از نظر استادان حضور به موقع استاد در کلاس، در حیطهی علمی، آموزشی از نظر هر دو گروه تسلط علمی استاد، در حیطهی ارزیابی و نظارت از نظر دانشجویان پاسخگویی به سؤوالات فراگیران و از نظر استادان طرح سؤوال در هر جلسه و در حیطهی اخلاقی، رفتاری از نظر هر دو گروه شیوایی بیان مهمترین ویژگیهای یک مدرس خوب میباشند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که یک مدرس خوب فردی است که علاوه بر توانایی علمی و تخصصی، در سایر حیطهها و ابعاد ازجمله روش تدریس، اخلاقی- رفتاری، نحوهی ارزیابی و سنجش فراگیران از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد و تمامی ابعاد از نظر فراگیران از اهمیت ویژهای برخوردار است.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مدرس، نگرش، خصوصیات، استاد، دانشجو |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 26 Aug 2017 03:37 |
Last Modified: | 26 Aug 2017 03:37 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5764 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |