عزت شوکتی, عباس and نوریان, عباسعلی and موسوی نسب, سید نورالدین (2009) میزان تطابق نتایج نظرسنجی از دانشجویان با نتایج نظرسنجی از مدیران گروههای آموزشی در ارزشیابی فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سال 84 تا 85. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 1 (1). pp. 37-41. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v1n1p37-fa.pdf Download (126kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: یکی از روشهای ارتقای کیفیت آموزش، ارزشیابی از فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی است. دانشجویان و مدیران گروهها مناسبترین مراجع برای ارزیابی فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی میباشند. میزان مطابقت نتایج نظرسنجی از مدیران گروهها با نتایج نظرسنجی از دانشجویان تا حدی بیانگر میزان دقت و صداقت دانشجویان و مدیران گروهها در ارزشیابی اعضای هیأت علمی است. این تحقیق به منظور تعیین میزان تطابق نتایج نظرسنجی از دانشجویان با نتایج نظرسنجی از مدیران گروهها در ارزشیابی اعضای هیأت علمی صورت گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه، نظرسنجیها با استفاده از پرسشنامه انجام شد. پرسشنامهی نظرسنجی از مدیران گروهها دارای 18 سؤال، پرسشنامه نظرسنجی از دانشجویان حاوی 16 سؤال و پرسشنامهی نظرسنجی از کارآموزان و کارورزان شامل 28 موضوع بود. روایی فرمها توسط مدیران گروهها، کارشناسان ارزشیابی دانشگاه و همچنین توسط افراد صاحبنظر مورد ارزیابی قرار گرفته و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون مجدد تأیید شدند. گسترهی گزینههای پرسشنامهها بر اساس مقیاس لیکرت انجام گرفت. در کل تعداد 25 مدیر گروه آموزشی (از 106 نفر اعضای هیأت علمی واجد شرایط) و 921 دانشجو از 1100 دانشجوی پیشبینی شده پرسشنامه را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفته است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد نتایج نظرسنجی از مدیران گروهها با نتایج نظرسنجی از دانشجویان در ارزشیابی استادان در 61 درصد اعضای هیأت علمی عضو جامعه مورد مطالعه با هم مطابقت دارند. دانشجویان و مدیران گروههای آموزشی، هر یک انتظاراتی از اعضای هیات علمی دارند که این انتظارات کاملا در یک راستا نیستند و اصولا معیارهای آنها نیز برای ارزیابی اعضای هیأت علمی متفاوت میباشد. با این توضیح نتایج نظرسنجی از آنها نیز تطبیق صددرصد نخواهند داشت و میزان تطبیق محاسبه شده (61 درصد) با حداکثر تعدیل شده قابلتجزیه و تحلیل خواهد بود. در آنالیز نتایج ارزشیابی، میزان تطبیق نتایج نظرسنجیها هر اندازه بالاتر و به اپتیمم نزدیکتر باشد، حاکی از این است که ارزیابی اعضای هیات علمی توسط دانشجویان و مدیران گروهها با دقت و صداقت بیشتری انجام گرفته است. نتیجهگیری: به نظر میرسد برگزاری کارگاههای آموزشی، حمایتهای مادی و معنوی از اعضای هیأت علمی، کاهش واحدهای اضافی تدریس (تا حد موظفی)، تبیین اهداف ارزشیابی (برای دانشجویان، مدیران گروهها و اعضای هیأت علمی)، اعطای فرصت مطالعاتی، کاهش تعارضات بین مدیر و اعضای گروه از جمله اقداماتی میباشند، میتوانند میزان تطابق را بهبود بخشند. به منظور ارتقای سیستم آنالیز نتایج ارزشیابی توصیه میشود روش تطابق نتایج و روش تعدیل حداکثر تطبیق در تحلیل نتایج ارزشیابی بهکار گرفته شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 26 Aug 2017 03:37 |
Last Modified: | 26 Aug 2017 03:37 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5766 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |