آربونی, فریبا and نوریان, عباسعلی and موسوی نسب, سید نورالدین (2009) بررسی حیطههای موجود در فرمهای ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 86- 87. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 1 (1). pp. 47-52. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v1n1p47-fa.pdf Download (176kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: ارزشیابی استادان متداولترین روش جهت سنجش کیفیت آموزش میباشد. دانشجویان بیش از دستاندرکاران در جریان روند آموزش قراردارند بنابراین با نظرخواهی از آنان دیدگاه کاملی برای مسئولین در مورد نقاط قوت و ضعف استادان بهدست میآید. هدف از این پژوهش بررسی حیطههای موجود در فرمهای ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان در دانشکدههای پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری و مامایی میباشد. روش بررسی: این تحقیق به صورت توصیفی انجام گرفت. 1683 برگ ارزشیابی دانشجویان از استادان هیأت علمی (73 نفر) مربوط به دانشکدههای پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری- مامایی بررسی شد. پرسشنامهی دانشجویان پزشکی حاوی 15 سؤوال و دانشجویان پیراپزشکی و پرستاری مامایی 21 سؤوال بود که بر اساس مقیاس لیکرات از حیطههای مختلف مقرراتی، علمی و آموزشی، نظارتی و نگرشی تشکیل شده بود. نمرات سؤوالات از نمرهی 100 محاسبه شد، نمرات بالاتر بیانگر عملکرد مطلوبتراستادان میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها بهصورت آمار توصیفی با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد مقایسه در سطوح کلی بین دانشکدهها، دانشکدهی پیراپزشکی با میانگین کل و انحراف معیار 61/3 ±50/85 نسبت به سایر دانشکدهها برتری دارد. دانشکدهی پیراپزشکی در حیطهی مقرراتی با میانگین و انحراف معیار 89/3±01/91، دانشکدهی پزشکی در حیطهی نگرشی با میانگین و انحراف معیار 45/5±48/90 و دانشکدهی پرستاری مامایی در حیطهی مقرراتی با میانگین و انحراف معیار 25/4±34/88 بیشترین امتیاز را داشتند. نتیجهنهایی نشان میدهد، حیطهی علمی و آموزشی نسبت به سایر حیطهها در سطح پایینتر میباشد. نتایج حیطهها (علمی و آموزشی، نظارتی و نگرشی) بین دانشکدهها معنیدار میباشد (0001/0=P). نتیجهگیری: به نظر میرسد با برنامهریزی جهت برگزاری کارگاههای آموزشی، روش تدریس و تحقیق جهت ارتقای آموزش استادان، اعطای فرصت مطالعاتی و تشویق انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی گام مؤثری جهت ارتقای سطح علمی و بالاخره عملکرد بالای استادان خواهد بود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | حیطهها، فرمهای ارزشیابی، دانشجویان، دانشکده، زنجان |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 27 Aug 2017 05:18 |
Last Modified: | 27 Aug 2017 05:18 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5768 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |