طبیبی, سید جمال الدین and حاجوی, ر and خوشکام, معصومه and رمضانخانی, ناهید (2001) بررسی تطبیقی مدیریت بخش های مدارک پزشکی بیمارستان های عمومی ـ آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی. نشریه مدیریت سلامت, 4 (9). pp. 4-10. ISSN 2008-1219
|
Text
jha-v4n9p4-fa.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
کارآیی و اثربخشی هر واحد یا سازمان از جمله بخش مدارک پزشکی در هر بیمارستان در گرو مدیریتی پویا است. تا چه حد مدیریت این واحد در بیمارستان های کشور مطلوب است، پرسشی است مهم که در خور مطالعه ای علمی می باشد . این مطالعه به منظور بررسی تطبیقی مدیریت بخش های مدارک پزشکی بیمارستانهای عمومی ـ آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی ایران ، تهران و شهید بهشتی انجام گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی ، موردی، مقطعی و تطبیقی به انجام رسیده است و متغیرهای اصلی آن شامل : برنامه ریزی ، سازماندهی ، اجرا و ارزیابی بوده است . جامعه پژوهش را مدیران و کارشناسان بخش مدارک پزشکی و مسؤولین بخش های داخلی ، جراحی ، زنان و اطفال بیمارستان های مورد مطالعه تشکیل می دهند . نتایج کلی این پژوهش نشانگر آن است که مدیران بخش مدارک پزشکی با میانگین 53/2 ، میزان بهره گیری خود را از اصول مدیریت در بخش مدارک پزشکی ، زیاد برآورد نموده اند . در مقابل ، کارشناسان بخش مدارک پزشکی و مسؤولین بخش های بالینی به ترتیب با میانگین 75/1 و 38/1، میزان بهره گیری مدیریت بخش مدارک پزشکی از اصول مدیریت را کم ارزیابی نموده اند . مشارکت مدیران بخ های مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در امر برنامه ریزی بالاترین ، مشارکت این مدیران در دانشگاه علوم پزشکی تهران در امر سازماندهی و اجرا بالاترین ، و مشارکت مدیران مزبور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاترین امتیاز را در امر ارزیابی کسب نموده اند .
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | بررسی تطبیقی، مدیریت، بخش مدارک پزشکی، مدیریت مدارک پزشکی |
Subjects: | Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources |
Divisions: | Other Journal > Journal of Health Administration |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 06 Sep 2017 05:51 |
Last Modified: | 06 Sep 2017 05:51 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5851 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |