عبادی, عباس and عبدل آبادی, محمد حداد and سیرتی نیز, مسعود and کریمی زارچی, علی اکبر (2005) بررسی تأثیر طرح کارانه بر عملکرد پرستاران از دید پرستاران و مدیران. نشریه مدیریت سلامت, 7 (18). pp. 52-59. ISSN 2008-1219
|
Text
jha-v7n18p52-fa.pdf Download (203kB) | Preview |
Abstract
مقدمه:از دیرباز انسان به عنوان محور اصلی منظومه سازمان ، نقش اساسی ایفا نموده و هدف مدیریت در سازمان ، جذب ، نگهداری و بالنده سازی نیروی انسانی شایسته بوده است. در این راه تنظیم و طراحی نظام های حقوق و دستمزد منصفانه یکی از مهم ترین عوامل تحقق این عمل به شمار می رود (1). روش بررسی : در یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی با هدف بررسی تأثیر کارانه بر عملکرد پرستاران و ارائه الگوی مناسب، تعداد 255 پرستار و 52 مدیر پرستاری با مدرک فوق دیپلم تا فوق لیسانس و حداقل یک سال سابقه کار بالینی در مراکز مورد مطالعه با پرسشنامه تحت بررسی قرار گرفتند ، متغیرهای مورد بررسی در عملکرد شامل بهبود مراقبت های پرستاری ، رضایت شغلی ، حجم کارها ، روابط کارکنان ، میزان خطاها و اشتباهات در درمان بود .نظرات پرستاران و مدیران پرستاری جداگانه در خصوص تأثیر پرداخت کارانه به شیوه فعلی بر روی این عوامل سنجیده شد . یافته ها : نتایج نشان می دهد که فقط 34 درصد پرستاران و 6/44 درصد مدیران پرستاری معتقد به تأثیر طرح کارانه به شیوه فعلی بر بهبود عملکرد پرستاران هستند . از طرف دیگر 82 درصد این مدیران پرستاری معتقد بودند که با اجرای کارانه به شیوه فعلی ، اهداف این طرح پوشش داده نمی شود . نتیجه گیری : بنابراین اجرای طرح کارانه به شیوه جاری تأثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد پرستاران نداشته است و در نگاه خوشبینانه فقط باعث ابقاء آنها در سازمان می شود . استفاده از شیوه مشارکتی و نظام پذیرش پیشنهادها به عنوان مدلی تعدیل شده جهت اصلاح روش جاری پیشنهاد می گردد .
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | نظام پرداخت، حقوق و دستمزد، کارانه |
Subjects: | Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources |
Divisions: | Other Journal > Journal of Health Administration |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 11 Sep 2017 07:09 |
Last Modified: | 11 Sep 2017 07:09 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5899 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |