براتی, احمد and خلیل نژاد, رقیه (2004) اندازه گیری عملکرد بیمارستان. نشریه مدیریت سلامت, 7 (17). pp. 27-36. ISSN 2008-1219
|
Text
jha-v7n17p27-fa.pdf Download (307kB) | Preview |
Abstract
مقدمه :شرط موفقیت سازمان های پیشرو انجام دادن کارهای درست و انجام کارها با درستی می باشد. امروزه سازمان ها باید بتوانند از نظر عملیاتی و استراتژیکی عمل نمایند تا بتوانند با چالش های دنیای امروز و فردا روبه رو شوند . یکی از راههایی که می تواند حرکت سازما را در مسیر درست هدایت نماید و هر گونه انحراف در اقدامات سازمان را گوشزد نماید اندازه گیری عملکرد است. اندازه گیری مؤثر عملکرد موجب می گردد پاسخگویی و مسئولیت پذیری در سازمان تقویت شود و حداکثر بهره برداری از منابع محدود و در دسترس سازمان میسر می گردد. در این مقاله برخی چارچوب ها و ابعاد اندازه گیری عملکرد معرفی و بررسی شده است و پس از بحث مدل مفهومی برای تعیین شاخص ها و ابعاد عملکردی پیشنهاد گردیده است. روش بررسی : این مقاله به روش مروری نگاشته شده و تهیه متون مورد نیاز با مطالعه کتابخانه ای و جستجوی مقالات اینترنتی صورت گرفته است. مروری بر مطالعات: در این مقاله پس از ذکر تاریخچه مختصری از اندازه گیری عملکرد و ویژگی های مدل های سنتی اندازه گیری عملکرد ، چارچوب ها و مدل های اندازه گیری عملکرد سیستم های بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها از جمله مدل BSC مورد استفاده در بیمارستانهای بنیادهای NHS و بیمارستانهای کانادا و مدل RDF چارچوب دانشگاه مونترال مدل به کار برده شده در دانمارک پروژه شاخص کیفیت در امریکا و چارچوب ارزیابی عملکرد NHS و ابعاد عملکردی مورد تاکید در هر یک بررسی شده است. نتیجه گیری : بررسی هر یک از چارچوب ها و مدل ها براساس اصول مطرح شده نشان می دهد که هر یک از آنها دارای نکات قوت و کمبودهای فراوانی هستند که یکی از دلایل آنها ماهیت چندگانه عملکرد سیستم های بهداشتی و بیمارستانها است. لیکن در اندازه گیری عملکرد بیمارستانها و سیستم های بهداشتی نباید هیچ کدام از نواحی عملکردی مورد غفلت قرار گیرد . از این رو در هنگام مطالعه عملکرد داخلی بیمارستان ها نیز باید ویژگی های سازمانی و تئوریکی بیمارستان کاملاً مورد توجه قرار گیرد تا امکان تحلیلی جامع و کامل از عملکرد بیمارستان به دست آید . در پایان مقاله چاچوب مفهومی ارائه شده است که ضمن تاکید بر اهداف و استراتژی های بیمارستانی متمرکز بر بیماران اندازه گیری داده ها عملکرد فرآیند ها و ساختار سازمانی ستانده ها و مهم تر از همه نتایج سازمانی را ضروری می شمارد تا از این طریق بتوان از عملکرد یک بیمارستان تصویری متوازن و کامل ارائه نمود .
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ملکرد بیمارستان ـ معیار عملکردی |
Subjects: | Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources |
Divisions: | Other Journal > Journal of Health Administration |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 11 Sep 2017 07:09 |
Last Modified: | 11 Sep 2017 07:09 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5904 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |