باز پس گرفته شده: بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و اعتقادات دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه تهران در مورد غربالگری سرطان پستان، سال 82ـ 1381

عبادی فرد آذر, فربد and ریماز, شهناز and کیایی, محمد زکریا and رحمتی نجار کلایی, فاطمه (2004) باز پس گرفته شده: بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و اعتقادات دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشگاه تهران در مورد غربالگری سرطان پستان، سال 82ـ 1381. نشریه مدیریت سلامت, 7 (16). pp. 17-26. ISSN 2008-1219

[img]
Preview
Text
jha-v7n16p17-fa.pdf

Download (2MB) | Preview
Official URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-152-fa.html

Abstract

مقدمه: سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان است و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در اکثر کشورهای دنیا محسوب می شود . براساس مطالعات موجود ، روش های تشخیص زودرس سرطان پستان ، مرگ و میر ناشی از بیماری را کاهش می دهد . بدین لحاظ ایم مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش غربالگری سرطان پستان بر آگاهی و اعتقاد دانشجویان مقطع کارشناسی ساکن خوابگاه های فاطمیه کوی دانشگاه تهران با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی ، صورت پذیرفته است. روش بررسی : این تحقیق به روش نیمه تجربی از نوع قبل و بعد (before and after) با ویژگی خود کنترلی بر روی 99 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ساکن خوابگاه های فاطمیه کوی دانشگاه تهران به صورت پذیرفت که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و به طور تصادفی انتخاب شده بودند . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و ارائه آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی و به طریق سخنرانی همراه با جزوه ، بروشور و نمایشی فیلم و اسلاید بود . نتایج با کمک جداول ، نمودارها و آزمون های زوج ، آنالیز واریانس یک طرفه و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . براساس نتایج این مطالعه ، محدوده سنی دانشجویان بین 20 تا 25 سال قرار داشت و 9/92 ٪ نمونه ها مجرد بوده و 2/17 ٪ دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان در اقوام و خویشاوندان خود بوده و 12 ٪ آنها دارای سابقه بیماری یا ناراحتی در پستان خود بوده اند . یافته ها : میانگین نمرات آگاهی از بیماری سرطان پستان و روش غربالگری سرطان پستان قبل از آموزش 68/5 ( از کل 22 سوال) بود در حالی که بعد از آموزش به 96/16 رسید . نتایج آزمون زوج در مورد میانگین نمرات آگاهی و اعتقادات بهداشتی دانشجویان اختلاف آماری معنی داری را بین آزمون اولیه و آزمون ثانویه پس از آموزش نشان داد. (p<0/0001) نتیجه گیری : بر طبق نتایج این مطالعه ، آموزش پیشگیری از سرطان پستان می تواند سبب ارتقاء آگاهی و اعتقاد در زمینه شدت درک ، حساسیت درک ، تهدید درک ، منافع درک و راهنمای عمل در بعد خارجی و کاهش موانع درک در زمینه روش های غربالگری سرطان پستان شود. این پژوهش انجام مطالعات تجربی در زمینه بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی ، اعتقاد و عملکرد خودآزمایی پستان ، معاینه بالینی و ماموگرافی را در زنان در معرض خطر سرطان پستان با به کارگیری انواع مدل های آموزش بهداشت پیشنهاد می کند .

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آگاهی و اعتقاد، غربالگری، سرطان پستان
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources
Divisions: Other Journal > Journal of Health Administration
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 11 Sep 2017 07:48
Last Modified: 11 Sep 2017 07:48
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5910

Actions (login required)

View Item View Item