تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد سلامتی بر شناخت مادران دانش آموزان پسر درباره چاقی کودکانشان (مدارس ابتداییمنطقه ی 17 شهر تهران)

عبادی فرد آذر, فربد and صلحی, مهناز and یکانی نژاد, میرسعید and پاکپور حاجی, امیر (2006) تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد سلامتی بر شناخت مادران دانش آموزان پسر درباره چاقی کودکانشان (مدارس ابتداییمنطقه ی 17 شهر تهران). نشریه مدیریت سلامت, 8 (22). pp. 7-14. ISSN 2008-1219

[img] Text
jha-v8n22p7-fa.pdf

Download (301kB)
Official URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-350-fa.html

Abstract

مقدمه با توجَه به شیوع بالای چاقی در کودکان، پیشگیری، و کنترل آن ؛ نقش شناخت مادران بر رفتارهای پیشگیری وکنترل کننده ی کودکان ، اهمیت بسزایی دارد. چون یکی از بهترین مدل های مطالعه رفتار در آموزش بهداشت جهت پیشگیری و کنترل بیماری ها بویژه چاقی ،مدل اعتقاد سلامتی(Health Belief Model) می باشد، هدف این پژوهش به کارگیری مدل اعتقاد سلامتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری و کنترل کننده از بیماری چاقی در مادران کودکان چاق منطقه 17 شهر تهران در سال 1386 بود. روش بررسی :این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی ست. از طریق نمونه گیری چند مرحله ای ازدبستانهای پسرانه ی منطقه ی17 شهر تهران100دانش آموزاز 5 دبستان ، که نمایه ی توده ی بدن آنان بالاتر از مقدار استاندارد برای سن و جنس بود،انتخاب شدند.دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند.روش گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 40 سوال در 7 قسمت دموگرافیک،ابعاد مدل اعتقاد سلامتی (حساسیت،شدت،منافع و موانع درک شده ،خودکارآمدی و نیز راهنمای عمل)بود.این پرسشنامه توسط مادران دانش آموزان تکمیل شد.بعد از تکمیل پرسشنامه ،مداخله ی آموزشی برای گروه تجربی بر اساس مدل اعتقاد سلامتی در 2 جلسه 30 دقیقه ای انجام؛ و 2 هفته بعد نیز اطلاعات،مجددا گردآوری شد.برای مقایسه ی میانگین نمرات ابعاد مدل اعتقاد سلامتی قبل و بعد از مداخله در هر یک از گروه ها از آزمون آنالیز کوواریانس و برای مقایسه ی میانگین نمرات ابعاد مدل اعتقاد سلامتی با عوامل دموگرافیک از آزمون مجذورکای استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی مادران گروه های تجربی و شاهد به ترتیب 2/33 و 2/32 سال و میانگین سن کودکان آنان در گروه تجربی 94/9 سال و در گروه شاهد 12/9 سال بود. مشخصات دموگرافیک بین دو گروه تجربی و شاهد تفاوت معنی دار نداشت.میانگین نمره ی حساسیت،شدت،منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی قبل از مداخله ی آموزشی ضعیف بود.بعد از مداخله ی آموزشی ، میانگین نمرات حساسیت،شدت،منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی دار یافت. یافته های این پژوهش نشان داد که 11 درصدمادران کودکان چاق در هر دو گروه قبل از آموزش معتقد بودند که کودکان آنها چاق نیستند .ولی 83.3درصد از مادران(گروه مورد) که قبل از آموزش اعتقادی به چاقی کودکانشان نداشتند پس از آموزش می دانستند که کودکان آنها چاق هستند . نتیجه گیری:یافته های این بررسی تاثیر و کارایی مدل اعتقاد سلامتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری و کنترل کننده در مادران کودکان چاق را تایید می کند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: چاقی کودکان، آموزش بهداشت، مدل اعتقاد سلامتی، شناخت مادران
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources
Divisions: Other Journal > Journal of Health Administration
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 12 Sep 2017 06:09
Last Modified: 12 Sep 2017 06:09
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5926

Actions (login required)

View Item View Item