غلامی باروقی, سحر and یزدانخواه فرد, محمدرضا and بحرینی, مسعود and میرزایی, کامران (2014) بررسی رویکردهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 1392-1391. Masters thesis, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
|
Text
finished one _gholami_-finished harvard__tmp54abf14f.pdf Download (241kB) | Preview |
Abstract
« چکیده » هدف: یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان، رویکردهای یادگیری است که نقش به سزایی در عملکرد و موفقیت تحصیلی ایفا میکند. درک چگونگی تغییر رویکردهای یادگیری دانشجویان در طول زمان بسیار مهم است زیرا توسعهی یادگیری پیشرفته همراه با پیشرفت دانشجویان از طریق مطالعه از اهداف مهم آموزش عالی است. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین رویکردهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 1392-1391 بود. روششناسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی انجام گرفت، رویکردهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (251=n) که به صورت تمام شماری وارد پژوهش شده بودند به وسیلهی پرسشنامهی تجدید نظر شدهی دو عاملی فرآیند مطالعهی خود ایفا که دو رویکرد یادگیری سطحی و عمقی را میسنجد، مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS.18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشانگر توجه و استفاده غالب دانشجویان از رویکرد عمقی یادگیری نسبت به رویکرد سطحی یادگیری است. با این وجود آزمون کروس کال و الیس، تفاوت معناداری را در نمره رویکرد سطحی و رویکرد عمقی دانشجویان بر حسب رشتهی تحصیلی (165/0 =p ، 449/0= p) و سال تحصیلی (357/0 =p ، 768/0= p) نشان نداد اگرچه بین دو گروه جنسی با استفاده از آزمون من ویتنی تفاوت معناداری در استفاده از رویکرد سطحی (000/0= p)دیده شد. بحث و نتیجه گیری: علیرغم تأکید آموزش عالی بر توسعهی یادگیری عمقی و با توجه به انتظاری که از دانشجویان سالهای بالاتر میرود تا یادگیری عمقیتری نسبت به دانشجویان سالهای پایینتر داشته باشند، نتایج حاصل از این مطالعه تفاوت معناداری در رویکرد یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی در سالها و مقاطع مختلف تحصیلی نشان نداد که ضرورت توجه و بررسی از جانب برنامه ریزان آموزشی، مسئولان و اساتید آنها را نشان میدهد. کلید واژهها: پرستاری، رویکردهای یادگیری، مامایی ، یادگیری سطحی، یادگیری عمقی
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) R Medicine > RT Nursing |
Divisions: | Faculty of Nursing & Midwifery |
Depositing User: | آنیتا اسلامی |
Date Deposited: | 23 Aug 2014 08:04 |
Last Modified: | 24 Aug 2014 03:33 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/628 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |