تدوين و اعتبارسنجی چارچوب شايستگی‌های اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بين حرفه‌ای

امینی, بتول and کشميری, فاطمه and سلطانی عربشاهی, کامران and شيرازی, ماندانا (2013) تدوين و اعتبارسنجی چارچوب شايستگی‌های اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بين حرفه‌ای. مجله علوم پزشکی رازی, 20 (115). pp. 8-16. ISSN 2228-7051

[img]
Preview
Text
RJMS-v20n115p8-fa.pdf

Download (388kB) | Preview
Official URL: http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_id=2921&sid=1&...

Abstract

زمينه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوين و بررسی روايی چارچوب شايستگی های ارتباط بين حرفه اي شامل ارتباط با همکار، بيمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ايران انجام شده است. روش کار: اين پژوهش يک مطالعه کيفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آيتمي از شايستگی های مهارت‏های ارتباطی بين حرفه‌ای منتج از بررسی متون تدوين شد. روايي صوری و محتوايی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصين در فاط دوم مورد بررسی و تاييد قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه ميزان شفافيت و اهميت و کاربرد شايستگی تعيين شده برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. يافته‌ها: روايي و بومی سازی چارچوب 24 آيتمی در 4 بعد اصلی مهارت‏های ارتباطی بين حرفه ای منطبق با شرايط ايران توسط متخصصين تاييد شد. ميانگين اهميت و کاربرد شايستگی هاي ارتباطی به ترتيب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند "(22/0±47/4)،" استراتژی های ارتباطی "(24/0±63/4)،" ارتباط با بيمار و خانواده ی وي "(20/0±63/4)" و ارتباط با همکاران "(32/0±52/4)" بود. در مجموع 17 شايستگی ارتباطی ميانگين نمره بالاتر از 05/4 تعيين شد. نتيجه‌گيری: تدوين شايستگی های ارتباط بين حرفه ای يکی از گامهای اساسی در راستای تحقق همکاري بين حرفه ای و ايمنی بيمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی حرف مختلف سلامت مورد توجه قرار گيرد. واژه‌های کلیدی: آموزش بين حرفه اي، مهارت هاي ارتباطي، شایستگی هاي ارتباطي، مهارت هاي بين حرفه اي،

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 23 Aug 2014 08:06
Last Modified: 23 Aug 2014 08:06
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/632

Actions (login required)

View Item View Item