ارزشیابی راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بیمارستانهای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

طبیبی, سیدجمال الدین and جمیل کاخانی, محمد and احسانی چیمه, الهام (2008) ارزشیابی راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بیمارستانهای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. نشریه مدیریت سلامت, 10 (30). pp. 59-66. ISSN 2008-1219

[img]
Preview
Text
jha-v10n30p59-fa.pdf

Download (267kB) | Preview
Official URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-61-fa.html

Abstract

مقدمه: با گذشت بیش از دو سال از اجرای راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بیمارستانهای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سنجش میزان دستیابی به اهداف این راهبرد و ارزیابی عملکرد آن ضروری به نظر می‌رسید. هدف از این مطالعه ارزیابی استقرار راهبرد مذکور و نتایج حاصل از آن می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی، مقطعی و کاربردی بوده که به ارزیابی راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بر روی سه فعالیت تغذیه، نظافت، لاندری در بیمارستان های مجری این راهبرد (یک بیمارستان از هر دانشگاه علوم پزشکی) در طی سالهای 85-1383 پرداخته است. یافته‌ها: در طی سالهای 85-1383 به صورت میانگین، 29/86 درصد از خدمات تغذیه‏، نظافت و رختشوی‌خانه بیمارستانهای مورد مطالعه واگذار و برای واگذاری این خدمات 89/62 درصد مناقصه برگزار گردیده است. واگذاری فعالیتهای مورد مطالعه بطور میانگین به میزان 05/94 درصد از طریق انعقاد قراردادهای حجمی و میزان مشارکت پیمانکار در تامین مواد مصرفی، تجهیزات و تعمیر آن در این واگذاری ها 51/46 درصد بوده است. متوسط میزان رضایتمندی حاصل از خدمات واگذار شده نیز در طی این سالها 89/76 درصد و پرداخت به پیمانکاران بر اساس وارسی نامه های نظارتی نیز به طور میانگین 71/78 درصد‌ بوده است. متوسط بهای هر وعده غذا در این سالها 5341 ریال، بهای نظافت هر مترمربع 12078 ریال و بهای شستشوی هر کیلوگرم لباس یا ملحفه 2959 ریال بوده و رشد بهای واحد خدمات در بعضی از خدمات و در بعضی از سالها با نرخ افزایش قیمت محاسبه شده، مغایرت داشته است. میان وضعیت برگزاری مناقصات و میزان رضایتمندی و پرداخت بر مبنای وارسی نامه های نظارتی و میزان رضایتمندی نیز همبستگی معنادار وجودندارد. ولی نتایج مطالعه، وجود همبستگی نسبی میان مبلغ قرارداد ماهیانه و نیروی انسانی شاغل در قرارداد و نیروی انسانی شاغل و حجم کار ماهیانه را نشان داد. همچنین میان بهای واحد خدمات و میزان رضایت مندی همبستگی وجود نداشته است. همچنین رابطه معنادار میان نحوه تامین مواد مصرفی، تجهیزات و تعمیر آن و میزان رضایت مندی وجودنداشت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که واگذاری خدمات می‌تواند به ارتقاء کارآیی بیمارستان و افزایش رضایت بیماران و کارکنان منتهی گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کاهش تصدی، برون سپاری، خدمات پشتیبانی، بیمارستان
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources
Divisions: Other Journal > Journal of Health Administration
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Jan 2018 09:59
Last Modified: 08 Jan 2018 09:59
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/6753

Actions (login required)

View Item View Item