بررسی فاکتورهای ارگونوميک مرتبط با کوله پشتی دانش‌آموزان مقطع ابتدايی تهران

محمدی, سمیه and مختاری نيا, حمیدرضا and طباطبايی قمشه, فرهاد and نجات بخش, رضا (2012) بررسی فاکتورهای ارگونوميک مرتبط با کوله پشتی دانش‌آموزان مقطع ابتدايی تهران. مجله علوم پزشکی رازی, 19 (102). pp. 1-11. ISSN 2228-7051

[img]
Preview
Text
RJMS-v19n102p1-fa.pdf

Download (623kB) | Preview
Official URL: http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_id=2284&sid=1&...

Abstract

زمينه و هدف : در حدود 90% دانش­آموزان کوله‌پشتی حمل می‌کنند. کوله‌پشتی نامناسب، منجر به درد سرشانه، پشت، کمر و ناهنجاريهای اسکلتی می‌شود. حمل کوله‌پشتی سنگين‌تر از 10% وزن بدن توصيه نمی‌شود. هدف پژوهشگران بررسی وضعيت کوله‌پشتی دانش‌آموزان از نظر تطابق با ابعاد آنتروپومتريک ( Anthropometric )و محدوده وزن بوده است. روش­ کار : در پژوهش توصيفی- تحليلی حاضر، از 50 دانش‌آموز دختر و پسر داوطلب در اندازه‌گيری ابعاد بدنی و مقايسه با کوله‌پشتی‌هايشان و 212 دانش‌آموز دختر که به صورت تصادفی چند مرحله‌ای از مدارس دخترانه شهر تهران انتخاب شده بودند، برای مقايسۀ وزن کوله‌پشتی با محدودۀ وزنشان استفاده شده است. ابعاد بدن با دستگاه آناليز حرکت (VICON 460V, Oxford, UK) اندازه‌گيری شد و فاکتورهای ارگونوميک ( Ergonomic ) کوله‌پشتی توسط چک ليستی ثبت گرديد. برای اندازه­گيری وزن از ترازوی ديجيتال و جهت محاسبه شاخص توده بدنی از نرم‌افزار WHO استفاده گرديد. يافته­ها : بين پهنای شانه و عرض بالايی کوله‌پشتی، پهنای کمر و عرض پايينی کوله‌پشتی، عرض سرشانه و عرض بند سرشانه کوله‌پشتی، ارتفاع پشت و ارتفاع کوله، تفاوت معنادار وجود داشت. عرض بالايی کوله‌پشتی‌ها از پهنای سرشانه کودکان بزرگ‌تر بوده، عرض پايينی کوله‌پشتی‌ها از عرض کمر بزرگ‌تر بوده، پهنای بند سرشانه از عرض سرشانه کوچک‌تر بوده و ارتفاع کوله‌پشتی‌ها از ارتفاع پشت کودکان بلندتر بوده است. 8% دسته کوله‌ها،44% بند سرشانه‌ها و 34% پشت کوله‌ها، لايی‌گذاری مناسب داشتند. 2% کوله‌پشتی‌ها بند کمری داشتند و هيچکدام دارای بند قفسه‌سينه نبودند. بند سرشانه 8% کوله‌پشتی‌ها S شکل بود و 4% کوله‌پشتی‌ها چرخ دار بودند. تنها 3/28%وزن کوله‌پشتی‌ها زير 10% وزن بدن بوده است. نتيجه ­گيری : آگاهی افراد از فاکتورهای ارگونوميک در هنگام انتخاب و خريد کوله‌پشتی مناسب بسيار موثر است، اما توليدکنندگان نيز بايد به توليد کوله‌پشتی ارگونوميک تشويق شوند. کاستن از وسايل اضافی کوله­پشتی توسط والدين مفيد است. برنامه‌های مديريتی آموزش و پرورش برای دانش­آموزان و مسئولين مدارس , درمورد آگاهی از مخاطرات تهديد کننده سلامتی، هنگام استفاده از کوله پشتی غير ارگونوميک نيز لازم است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ارگونومی، آنتروپومتری، کوله‌پشتی، دانش‌آموز
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 31 Aug 2014 08:51
Last Modified: 31 Aug 2014 08:51
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/766

Actions (login required)

View Item View Item