زحمت کش, ثریا and میرزایی, کامران (1393) نقش اساتيد راهنما از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، شکاف موجود بین وظايف و عملكرد. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 9 (13).
|
Text
4.pdf Download (68kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: شناسايي مشكلات تحصيلي و جبران نارساييهاي تحصيلي و درسي دانشجويان، ارجاع دانشجويان مشكلدار به مراكز مشاوره و همكاري در مراحل مختلف حل مشكل از جمله وظايف اصلي اساتيد مشاور و يك عامل مهم براي ارتقاي آموزش دانشجويان و بازدهي و كارآمدي بيشتر نظام آموزشي میباشد. نظام استاد راهنما در دانشگاههاي ايران به دليل گرفتاري آموزشي، فقدان تخصص لازم، بي علاقهگي به رفع مشكلات دانشجويان و عدم اختصاص وقت کافي از سوي اساتيد، نتايج درخشاني به بار نياورده است. اين مطالعه با هدف ارزيابي ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بوشهر از وظايف اساتيد مشاور و نحوه ارائه فعاليتهاي مشاورهاي آنان انجام شد روش کار: در این مطالعه مقطعي، ديدگاه 300 دانشجوی شاغل به تحصيل در سال تحصيلي 91-1390 دانشگاه علوم پزشکي بوشهر با استفاده از پرسشنامهاي خود ايفا جمعآوري شد. سؤالات پرسشنامه مبتني بر شرح وظايف اساتيد راهنما منطبق برآئيننامه وزارت بهداشت طراحي و روايي و پايايي آن مورد تأیید قرار گرفت. سؤالات مشتمل بر دو بخش ديدگاه دانشجويان درخصوص شرح وظايف اساتيد راهنما و ميزان رعايت آن از سوي اساتيد مشاور خود و بصورت سؤالات بسته با پاسخ ليکرت 5 گزينهاي بود . یافتهها: پاسخ موافق به شرح وظايف 11 گانه استاد راهنما و رعايت آن از سوي استاد مشاور در هر حيطه به ترتيب عبارت بودند از: در حيطه آشنايي دانشجو با مقررات و ضوابط آموزشي، پژوهشي و انضباطي (6/93%) ارزيابي و شناخت وضعيت تحصيلي دانشجو در گذشته (4/87%) ، ارزيابي، نقد و پيگيري پيشرفت تحصيلي دانشجو در حال تحصيل (1/99%) ، شناخت استعدادها و تواناييهاي بالقوه دانشجو و کمک به شکوفايي منطقي آن (7/87%)، ارائه راهنماييهاي لازم به دانشجو در زمينه شغل و ادامه تحصيل (7/99%) ، آمادهسازي دانشجو براي پذيرش مسئوليتهاي شغلي پس از اتمام تحصيلات (6/93%) ، نقد و پيگيري علل افت تحصيلي دانشجو و کمک و راهنمايي در جهت رفع آن (8/99%) ، فراهمسازي امکان اجراي برنامههاي مشاورهاي خارج از برنامههاي اعلام شده (7/88%)، راهنمايي دانشجو در زمينه مشکلات غير آموزشي (7/87%)، توجه به استرسهاي محيطي، خانوادگي و تحصيلي و در صورت نياز، ارجاع به مراکز مشاوره براي پيشگيري از بروز مشکلات (6/86%) و بررسي مستمر وضعيت تحصيلي دانشجو (1/99%). بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتايج به دست آمده به نظر ميرسد اساتيد درگير در امر مشاوره با وظايف استاد راهنما و جايگاه مشاوره، آشنايي لازم را ندارند و يا اساتيد به وظايف خود به خوبي عمل نميكنند. لذا به منظور بهبود ارائه خدمات مشاوره و راهنمايي، لازم است از مشاوره به عنوان موضوعي علمي كه نياز به آموزش دارد توجه شود و اين مسئوليت به كساني محول شود كه صلاحيتهاي علمي لازم را كسب كرده باشند.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Medicin |
Depositing User: | زهرا صفایی |
Date Deposited: | 16 Apr 2019 05:24 |
Last Modified: | 16 Apr 2019 05:24 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7718 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |