میرزایی, کامران and زحمت کش, ثریا and دارایی نیا, فاطمه and آبشیرینی, فاطمه (1393) مقایسه يادگيري بیماری دیابت به دو روش آموزش الكترونيك و سخنراني در دانشجويان بهداشت تغذیه. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 9 (13).
|
Text
5.pdf Download (60kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: يادگيري مؤثر و پايدار بيماريها از جمله اهداف اصلي برنامه آموزش پزشكي میباشد. روشهاي سنتي آموزش كه در حال حاضر اجرا میشود، به تنهايي پاسخ گوي اين مهم نيست. استفاده از روشهاي جايگزين و استفاده از مكانيسمهايي كه دانشجويان از طريق آن بتوانند خود به دانش و مهارت مورد نياز دست يابند، در سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. هدف اين پژوهش مقايسه تأثير روش آموزش الكترونيك و سخنراني بر يادگيري درس بيماري ديابت در دانشجويان تغذيه دانشگاه علوم پزشكي بوشهر بود. روش کار: براي شرکت در يک مطالعه نيمه تجربي، دوگروه دانشجويان تغذيه در درس پاتوفيزيولوژي بيماريها انتخاب شدند. دانشجويان به صورت تصادفي به دو گروه تقسيم شدند. آموزش مبحث بيماري ديابت براي يک گروه به روش سنتي سخنراني و براي گروه ديگر به روش آموزش الكترونيك ارائه شد. در انتهاي آموزش، آزمون كتبي از محتواي ارائه شده به همراهي نظرات دانشجويان در مورد روش آموزش ارائه شده با استفاده از يك پرسشنامه اخذ گرديد نتايج با استفاده از نرمافزار SPSS، تحلیل شد. یافتهها: به جز در حيطه مشخصات بيماري و پيشگيري از بيماري، در ساير حيطهها تفاوت معنيداري در ميانگين نمرات اخذ شده دو گروه مشاهده شد. همچنين ميانگين نمره كل آزمون و رضايت از يادگيري در گروه آموزش الکترونيک بطور معنيداري از گروه سخنراني بالاتر بود. بحث و نتیجهگیری: استفاده از يادگيري الكترونيكي در رويكرد تركيبي باعث آسان شدن يادگيري فعال و عميق ميگردد. طراحي و استفاده از منابع الکترونيکي با در نظر گرفتن محيطهاي تعاملي مناسب و جذاب ساختن محيط هاي مجازي براي برانگيختن فراگيران ميتواند در بهبود فرايند آموزش نقش مهمي را ايفا نمايد.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Medicin |
Depositing User: | زهرا صفایی |
Date Deposited: | 16 Apr 2019 05:28 |
Last Modified: | 16 Apr 2019 05:28 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7719 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |