میرزایی, کامران and زحمت کش, ثریا and جلال پور, شهرام (1393) ارزشیابی دانشجویان پزشکی از اساتيد باليني دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر اساس مدل شناختي استاد-شاگردي. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 9 (13).
|
Text
7.pdf Download (79kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: آموزش پزشكي بر بالين بيمار همواره بر اساس مدل سنتي استاد شاگردي آموزش داده شده است. در اين روش دانشجويان عملكرد استاد خود را به عنوان الگو، در فعاليت باليني خود مورد مشاهده قرار ميدهند. در مدل آموزش باليني استاد شاگردي بر دخالت مستقيم دانشجو و شناخت بر اساس دخالت دانشجو و انجام فعاليت در محيط باليني تأکید شده است. اين مطالعه به ارزشيابي دانشجويان پزشکي از اساتيد باليني خود بر اساس مدل شناختي استاد- شاگردي در دانشگاه علوم پزشکي بوشهر ميپردازد. روش کار: در این مطالعه توصيفي – تحليلي در سال 1392، شش مدل يک استاد باليني در هدايت دانشجويان شامل الگو بودن، مربي بودن، بازانديشي، چهارچوب بندي، بيان و اکتشاف توسط کليه دانشجويان سال آخر پزشکي با استفاده از پرسشنامه روا مورد ارزيابي قرار گرفت. یافتهها: براساس نظرات دانشجويان ، نقشهاي اساتيد باليني در آموزش دورههاي باليني پزشکي به ترتيب اولويت عبارت بودند از الگو بودن ، چهارچوب بندي ، مربي بودن ، باز انديشي ، بيان و اکتشاف . بين رشته تخصصي استاد و نقش آموزشي او رابطه معنيداري مشاهده شد ليکن اين رابطه بين جنسيت، سابقه کار، رتبه علمي استاد و نقش وي معنيدار نبود. بحث و نتیجهگیری: يادگيري قابليتهاي باليني، مستلزم كسب تجربه باليني از سوي دانشجو و تمرين مهارتها با مشاهده كردن، مشاركت، انجام مستقل فعاليتهاي باليني، استنتاج و اداره بيماران، تحت نظارت مربي است. تأکید بر نقشهاي فعال اساتيد جهت آموزش مؤثرتر و بهتر همواره ميبايستي در ارزشيابي عملکرد اساتيد و بازخورد به آنان مد نظر باشد. mr
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Medicin |
Depositing User: | زهرا صفایی |
Date Deposited: | 16 Apr 2019 05:28 |
Last Modified: | 16 Apr 2019 05:28 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7721 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |