میرزایی, کامران and زحمت کش, ثریا and دارایی نیا, فاطمه (1393) عوامل مؤثر بر برقراري ارتباط بين دانشجو و استاد از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 9 (13).
|
Text
8.pdf Download (80kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: آموزش مؤثر به استفاده صحيح از مهارت هاي ارتباطي بستگي دارد. اساتيد با استفاده از دانسته هاي خود و بكارگيري مهارت هاي تدريس و ايجاد محيط مناسب، موجب يادگيري دانشجو مي شوند. اين مطالعه با هدف تعيين عوامل مؤثر در برقراري ارتباط بين دانشجو و استاد از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر انجام شد. روش کار: در يك مطالعه توصيفي- مقطعي، 162 نفر دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي در سال 1391 انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اي که روايي و پايايي آن مورد تأیید قرار گرفت و شامل دو بخش اطلاعات دموگرافيك و سئوالاتي در مورد عوامل مؤثر در برقراري ارتباط دانشجو با استاد با مقياس رتبه اي از از بسيار مؤثر تا بي¬تأثير بود جمعآوري شد. یافتهها: از ديدگاه دانشجويان مهمترين عوامل مؤثر در ارتباط دانشجو و استاد به ترتيب سطح علمي( 41/0± 54/3)، فن بيان و رعايت مهارت هاي تدريس(22/1± 44/3 )، استفاده از تكنيك هاي ارتباطي مناسب (18/1± 28/3 ) و کمترين نقش را عوامل تجربه استاد (42/1± 84/2 )، پايبندي استاد به اصول و اعتقادات مذهبي (36/1± 64/2 ) و وضعيت ظاهر استاد( 96/ ±46/2) به خود اختصاص داد. بين جنسيت، رشته تحصيلي و نوع درس (تئوري يا عملي) دانشجو و مولفه هاي مؤثر بر برقراري ارتباط استاد و دانشجو رابطه معنيداري مشاهده شد (05/0> P). بحث و نتیجهگیری: توانايي برقراري ارتباط مؤثر يكي از شاخصهاي مهم تدريس اثربخش است و توجه به ديدگاه هاي دانشجويان و توجه و بکارگيري ديدگاه هاي آن ميتواند نقش مؤثري در برقراري اين ارتباط مؤثر باشد mr
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Medicin |
Depositing User: | زهرا صفایی |
Date Deposited: | 16 Apr 2019 05:47 |
Last Modified: | 16 Apr 2019 05:47 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7722 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |