بررسی تاثير طب سوزنی برکاهش رفلکس تهوع حين قالبگيری آلژينات فک بالا

عبادی, نوشین and مظاهری تهرانی, آزیتا and ولایی, ناصر and فلاحی, فرحناز and نوروزی, سمانه (2014) بررسی تاثير طب سوزنی برکاهش رفلکس تهوع حين قالبگيری آلژينات فک بالا. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی, 11 (2). pp. 60-64. ISSN 2008-4676

[img]
Preview
Text
Res Dent Sci-v11n2p60-fa.pdf

Download (533kB) | Preview
Official URL: http://www.jrds.ir/browse.php?a_id=563&sid=1&slc_l...

Abstract

خلاصه: سابقه و هدف: با توجه به شيوع رفلکس تهوع حين قالبگيری های دندانپزشکی و با توجه به عوارض جانبی استفاده از روش­های مرسوم کنترل تهوع استفاده از درمان های جايگزين منطقي به نظر می رسد. اين تحقيق با هدف بررسی تأثيرطب سوزنی بر روی افرادی که حين قالبگيري آلژينات فک بالا دارای حالت تهوع بودند در سال 1392 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: تحقيق به روش کارآزمايی بالينی از نوع Cross-over انجام گرفت و جامعه مورد بررسی دانشجويان دندانپزشکی بودند که در هنگام قالبگيری آلژينات فک بالا رفلکس تهوع داشتند. ميزان رفلکس به وسيله استانداردGSI وGPI پنجگانه به صورت Objective توسط عمل کننده و همچنين به وسيله استاندارد VAS دهگانه به صورت Subjective توسط خود بيمار تعيين و ثبت شد. اين بيماران وارد هر سه گروه شاهد،گروه تجربی يک و گروه تجربی دو شدند و تغييرات رتبه رفلکس در سه گروه با آزمون کروسکال واليس مورد قضاوت آماری قرار گرفت. يافته‌ها: تحقيق روي تعداد 20 نفر و با توجه به نوع مطالعه و گروه ها 60 نمونه انجام گرفت. رفلکس اوليه آن ها حين قالبگيری بر اساس مشاهده 22/.±3/3بود و در گروه sham برابر با 0/53±1/35 که حدود 59 درصد کاهش داشت (0/0001>p )در گروه تجربی دو برابر با 1 بوده که 70 درصد کاهش داشت( 0/0001>p)ميزان رفلکس بر اساس مقياس VAS در گروه sham 49 درصد و در گروه مورد 100 درصد کاهش يافت.( 0/0001>p) نتيجه گيری: به نظر می رسد که طب سوزني موجب کاهش رفلکس تهوع حين قالبگيری آلژينات فک بالا می شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: طب سوزنی، حالت تهوع، تکنيک قالب گيری دندانی،
Subjects: WU Dentistry. Oral surgery
Divisions: Faculty of Dentistry
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 01 Sep 2014 03:40
Last Modified: 13 Aug 2017 09:35
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/775

Actions (login required)

View Item View Item