مرجان, مردانی حموله and عزیز, شهرکی واحد (2010) رابطه ی جو سازمانی با ویژگی های شخصیتی کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا(س) نجف آباد. نشریه مدیریت سلامت, 12 (38). pp. 23-30. ISSN 2008-1219
|
Text
jha-v12n38p23-fa.pdf Download (158kB) | Preview |
Abstract
چکیده: (۷۸۷۰ مشاهده) مقدمه: درک کارکنان ز بیمارستان خود، جو سازمانی آن را شکل می دهد. متداولترین عامل درونی ا ثرگذار روی جو بیمارستان، ویژگیهای شخصیتی کارکنان است. هدف این پژوهش تعیین ارتباط جو سازمانی با ویژگیهای شخصیتی کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا(س) نجف آباد بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است. نمونه ی آماری 120 نفر از کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا(س) نجف آباد است که از طریق نمونه گیری در دسترس از کارکنان آن بیمارستان در سال 1387 انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه ی شخصیت آیزنک در ابعاد چهارگانه درون گرایی، برون گرایی، ثبات هیجانی و روان رنجوری و پرسشنامه جو سازمانی در ابعاد ششگانه حمایتی، دستوری، تحدیدی، همکارانه، متعهدانه و غیرمتعهدانه بود. برای تجزیه و تحلیل داد ه ها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری مجذور کا و تی استفاده شد. یافته ها: بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان در هر یک از ابعاد چهارگانه با جو سازمانی بیمارستان (باز و بسته) رابط های وجود نداشت. بین ابعاد چهارگانه شخصیت با ابعاد جو سازمانی به جز بعد غیرمتعهدانه رابط های مشاهده نشد. یافته ها بیانگر وجود رابطه بین ابعاد چهار گانه شخصیت با یکدیگر بود. نتیجه گیری: کارکنان برونگراتر، از جو بیمارستانی متعهدانه تری برخوردارند. مدیران بیمارستا نها م یتوانند شناخت بیشتری درباره ویژگی های شخصیتی کارکنان برای انتخاب و گزینش بهتر آ نها به دست آورند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | جو سازمانی، بیمارستان، کارکنان، ویژگی های شخصیتی |
Subjects: | Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources |
Divisions: | Other Journal > Journal of Health Administration |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 29 Apr 2019 06:55 |
Last Modified: | 29 Apr 2019 06:55 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7824 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |