بررسی تولید علم پژوهشگران ایرانی در زمینه ایدز: بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی وب علوم

مردانی, امیرحسین and مردانی, اردوان and شریف مقدم, هادی (2011) بررسی تولید علم پژوهشگران ایرانی در زمینه ایدز: بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی وب علوم. نشریه مدیریت سلامت, 14 (45). pp. 27-36. ISSN 2008-1219

[img]
Preview
Text
jha-v14n45p27-fa.pdf

Download (457kB) | Preview
Official URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-945-fa.html

Abstract

مقدمه: هدف اصلی این پژوهش بررسی تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی است که مقالات خود را پیرامون موضوع ایدز در مجلات و منابع دارای ضریب تأثیر نمایه شده در پایگاه وب علوم منتشر نمودند. روش کار: با استفاده از روش علم‌سنجی میزان انتشارات علمی تولید شده توسط پژوهشگران ایرانی در زمینه ایدز در پایگاه وب علوم(Web of Science( طی سال‌های 2000 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفته‌است. 336 مدرکی که در تألیف آن‌ها حداقل یک نویسنده وابسته به سازمان‌های ایرانی مشارکت داشته‌اند شناسایی شد. یافته‌ها: روند تولیدات علمی پژوهشگران ایران از سیر صعودی با نرخ رشد سالیانه 30 درصد برخوردار بوده‌است. پژوهشگران ایرانی با همکارانی از 22 کشور جهان مشارکت علمی دارند و بیشترین هم تألیفی بین‌المللی با کشور آمریکا انجام گرفته‌است. دانشگاه علوم پزشکی تهران یک پنجم از تولیدات علمی را در میان سازمان‌های داخلی به خود اختصاص داده‌است. بیشترین تحقیقات انجام گرفته در ایران متعلق به زیر موضوع بیماری‌های عفونی است. 35 درصد مجلاتی که پژوهشگران ایرانی مقالات خود را درآن‌ها به چاپ رسانده‌اند متعلق به کشور آمریکا است، اما دراین میان مجلهHEPATITIS MONTHLY بیشترین مقالات پژوهشگران ایرانی را منتشر نموده‌است. بحث: سهم انتشارات ایران در مقابل انتشارات کشورهای جهان از حرکتی رو به جلو برخوردار بوده و هم تألیفی بین‌المللی در انتشارات پژوهشگران ایرانی قابل تقدیر است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ایدز، پایگاه وب علوم، علم سنجی، تولیدات علمی
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources
Divisions: Other Journal > Journal of Health Administration
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 18 Sep 2019 07:07
Last Modified: 18 Sep 2019 07:07
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7898

Actions (login required)

View Item View Item