رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: 1390

جعفری, مهدی and ابوالقاسم گرجی, حسن and صالحی, مسعود and رستگاری مهر, بابک (2011) رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: 1390. نشریه مدیریت سلامت, 14 (45). pp. 87-94. ISSN 2008-1219

[img]
Preview
Text
jha-v14n45p87-fa.pdf

Download (266kB) | Preview
Official URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-850-fa.html

Abstract

جلد ۱۴، شماره ۴۵ - ( ۷-۱۳۹۰ ) جلد ۱۴ شماره ۴۵ صفحات ۸۷-۹۴ | برگشت به فهرست نسخه ها XML English Abstract Print Download citation: BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks Send citation to: Mendeley Zotero RefWorks Jafari M, Abulghasem Gorji H, Salehi M, rastegari mehr B. The Relationship between Cultural and Structural Factors of Organizations with Knowledge Management Strategy in Public Teaching Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences: 2011. jha. 2011; 14 (45) :87-94 URL: http://jha.iums.ac.ir/article-1-850-fa.html جعفری مهدی، ابوالقاسم گرجی حسن، صالحی مسعود، رستگاری مهر بابک. رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۳۹۰. فصلنامه مدیریت سلامت. ۱۳۹۰; ۱۴ (۴۵) :۸۷-۹۴ URL: http://jha.iums.ac.ir/article-۱-۸۵۰-fa.html رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران: 1390 مهدی جعفری۱، حسن ابوالقاسم گرجی۱، مسعود صالحی۱، بابک رستگاری مهر*۲ ۱- دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲- ، babakrm@gmail.com چکیده: (۹۵۱۴ مشاهده) مقدمه: در طی چند سال گذشته در جوامع مختلف بحث های زیادی در مورد اهمیت مدیریت دانش صورت گرفته است .از این رو مدیریت دانش به یکی از مهمترین وظایف سازمان‌هایی تبدیل شده است که تلاش می‌کنند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استراتژی مدیریت دانش در مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی ‏و مقطعی در سال 1390 انجام شده ‏است. جامعه پژوهش را کارکنان مراکز آموزشی درمانی و عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران (9 مرکز) تشکیل می‏دادند که 200 نفر از آنان به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از روش نظرات متخصصان و روایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (0.88) تأیید شده است. داده‏های جمع‏آوری شده با استفاده از نرم‏افزار SPSS به طریق روش آماری توصیفی (از جمله جدول، میانگین و واریانس) و با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏ها: نتایج حاکی از متوسط بودن وضعیت مدیریت دانش به دلیل رسمیت و تمرکز زیاد در ساختار سازمانی مراکز مورد پژوهش است. همچنین ضریب همبستگی نشان داد که بین ابعاد ساختاری و ابعاد فرهنگی سازمان و مدیریت دانش ارتباط معناداری وجود دارد (p<0.005)، بطوری که این ارتباط با تمرکز و رسمیت، منفی (به ترتیب با ضریب همبستگی 0.272- و 0.144-) و با جریان ارتباطات و تسهیم دانش و یادگیری مستمر، مثبت (به ترتیب با ضریب همبستگی 0.223، 0.217 و 0.162) است. بحث: با توجه به همبستگی بین عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با مدیریت دانش و همچنین نقش دانش در کیفیت خدمات درمانی ارائه شده توسط مراکز، توصیه می‌شود در استقرار مدیریت دانش در مراکز درمانی به ابعاد ساختاری و فرهنگی سازمان توجه لازم و همه جانبه صورت گیرد و تاحد امکان با دادن آزادی عمل به کارکنان و عدم اعمال محدودیت های بیش از حد، فضا را برای ارتباطات همه جانبه و تبادل اطلاعات بصورت مداوم فراهم نموده و فرهنگ اعتماد را تقویت و حمایت کنند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش
Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources
Divisions: Other Journal > Journal of Health Administration
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 18 Sep 2019 07:07
Last Modified: 18 Sep 2019 07:07
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/7903

Actions (login required)

View Item View Item