معیارهای حرفه‌ای شدن در پرستاری: تجارب مدرسین پرستاری

روانی پور, مریم and افشار, لیلا and عازمیان, آزاده and زهره, ونکی (2014) معیارهای حرفه‌ای شدن در پرستاری: تجارب مدرسین پرستاری. فصلنامه مراقبت مبتني بر شواهد, 4 (1). pp. 17-40.

[img]
Preview
Text
EBCJ23921395347400.pdf

Download (232kB) | Preview
Official URL: http://ebcj.mums.ac.ir/article_2392_426.html

Abstract

مقدمه: افزایش نیاز و تقاضای جامعه به پرستار حرفه‌ای و متعهد و ارتقای کیفیت خدمات سبب شده است که حرفه‌ای شدن و حرفه‌ای عمل کردن مقوله‌ای کلیدی در سیستم‌های بهداشتی درمانی باشد. بنابراین، پردازش به مفهوم حرفه‌ای شدن و تعیین شاخص‌های آن در پرستاری با رویکرد آموزشی و دست‌اندرکاران آن ضروری است. هدف: تبیین معیارهای حرفه‌ای شدن در پرستاری بر اساس تجارب اعضای هیأت علمی. روش: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوی بر روی 28 مدرس پرستاری که دارای بیش از 3 سال سابقه خدمت بودند و تمایل به مشارکت در پژوهش را داشتند، انجام گردید. محیط پژوهش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود و انتخاب مشارکت‌کنندگان به صورت هدفمند صورت گرفت. داده‌ها با انجام 3 مصاحبه گروهی و 12 مصاحبه فردی جمع‌آوری گردید. داده­ها بر اساس گام‌های تحلیل محتوی از نوع قراردادی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل تجارب مدرسین، 4 مضمون اصلی و 8 مضمون فرعی حاصل گردید. مضامین اصلی عبارت است از ارتقای توانمندی، اخلاق و تعهد حرفه‌ای، منابع و ساختار، اصلاح جایگاه اجتماعی و همچنین مضامین فرعی عبارت است از توانمندی فردی و توانمندی حرفه‌ای، اخلاق و ارزش‌های انسانی و تعهد و ارزش‌های حرفه‌ای، اصلاح منایع و ساختار آموزشی و سازمانی و همچنین عوامل درونی و بیرونی. نتیجه‌گیری: توجه به آموزش و ارزیابی مداوم دانش و مهارت پرستاری، جایگاه آن در سیستم سلامت و همچنین اجتماعی پرستاری، نقش اساسی در ارتقای توانمندی حرفه‌ای و حرفه‌ای شدن پرستاری دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پرستاری؛ تحلیل محتوی؛ تعهد حرفه‌ای؛ توانمندی حرفه‌ای؛ حرفه‌ای شدن
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Faculty of Nursing & Midwifery
Depositing User: سیده سمیه موسوی نژاد
Date Deposited: 03 Sep 2014 16:27
Last Modified: 03 Sep 2014 16:27
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/909

Actions (login required)

View Item View Item