نوروزي, آزيتا and جمالي, مكيه and طهماسبي, رحيم (2012) عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصيلی و ارتباط آن با موفقيت تحصيلی در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 92-1391. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي, 13 (8). pp. 629-641.
|
Text
IJME-v13n8p629-fa.pdf Download (331kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: خودکارآمدی به عنوان يک عامل انگيزشی، منجر به افزايش عملکرد تحصيلی و کاهش استرس میشود. بنابراين شناسايی عواملی مؤثر بر خودکارآمدی میتواند تأثير بسزايی در موفقيت تحصيلی دانشجويان و پيشرفت نظام آموزشی داشته باشد. هدف از اين مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصيلی و ارتباط آن با موفقيت تحصيلی دانشجويان است. روشها: اين مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونهگيری تصادفی منظم در 428 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصيلی 92–1391 انجام شد. موفقيت تحصيلی دانشجويان بهوسيله معدل ترم اخير دانشجويان سنجيده شد. اطلاعات توسط پرسشنامه دموگرافيک و 4 پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصيلی، استرس تحصيلی، حمايت اجتماعی چند بعدی و انتظار پيامد دانشجو جمعآوری شده و سپس اطلاعات با آزمونهای آماری توصيفی و استنباطی تجزيه و تحليل گرديد. نتايج: در اين مطالعه بين خودکارآمدی تحصيلی با موفقيت تحصيلی (018/0=, p116/0=r)، نوع استرس (003/0=, p142/0-=r) و واکنش به استرس (001/0=, p623/0-= r)، حمايت اجتماعی خانواده (004/0=, p134/0=r) و افراد مهم (000/0=, p214/0=r) رابطه وجود داشت. در مدل رگرسيون خطی، واکنش به استرس (001/0= pو196/0-=β) و حمايت اجتماعی افراد مهم (001/0=p و197/0=β) بهعنوان سازههای پيشگويیکننده خودکارآمدی شناسايی شد. نتيجهگيری: خودکارآمدی تحصيلی عامل تأثير گذار بر موفقيت تحصيلی بود که جهت بهبود آن میتوان با طراحی مداخلات مناسب از استراتژیهايی جهت کنترل استرس تحصيلی و حمايت اجتماعی خانواده و اساتيد استفاده نمود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | خودکارآمدی تحصیلی، استرس تحصیلی، حمایت اجتماعی، انتظار نتیجه، موفقیت تحصیلی، |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Faculty of Public Health |
Depositing User: | سیده سمیه موسوی نژاد |
Date Deposited: | 04 Sep 2014 15:17 |
Last Modified: | 04 Sep 2014 15:17 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/923 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |