بررسي توانايي نسخه نويسي ده بيماري شايع با روش OSCE در كارورزان دانشكده پزشكي ساري در تابستان 1383

معتمد, نیلوفر and کاشی, زهرا and صفار, محمدجعفر and عالیان, شهریار and خادملو, محمد and اسلامیان, رضا (2006) بررسي توانايي نسخه نويسي ده بيماري شايع با روش OSCE در كارورزان دانشكده پزشكي ساري در تابستان 1383. مجله دانشگاه علوم پزشكي مازندران (نامه دانشگاه), 16 (51). pp. 102-111.

[img]
Preview
Text
motamed.pdf

Download (175kB) | Preview
Official URL: http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=44091

Abstract

سابقه و هدف: اين موضوع به خوبي مشخص شده است كه عادت نسخه نويسي بدون استدلال و غير منطقي پزشكان منجر به درمان ناكامل و غير موثر و باعث تشديد، يا به طول انجاميدن بيماري و به وجود آمدن آسيب و فشار به بيمار مي گردد. در حال حاضر در بسياري از دانشكده هاي پزشكي، آموزش مدوني در مورد اصول صحيح نسخه نويسي به خصوص در مورد بيماري هاي شايع وجود ندارد در اين راستا توانايي دانشجويان پزشكي در شرف فارغ التحصيلي دانشكده پزشكي ساري در سال 1383 تشخيص، درمان و نوشتن نسخه هاي مناسب و اصولي براي چن دحالت باليني شايع مورد ارزيابي قرار گرفت. مواد و روش ها: اين مطالعه مقطعي، توانايي نسخه نويسي براي 10 بيماري شايع و رعايت اصول نسخه نويسي در 41 نفر از دانشجويان پزشكي در شرف فارغ التحصيلي از طريق برگزاري يك امتحان باليني ساختاردار عيني (OSCE) مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها: در هر ايستگاه به طور متوسط 57/1 اقدام انجام گرفت كه 68 درصد اين اقدامات درست بودند. ميانگين كل تعداد داروها در هر نسخه 8/1 بوده كه در اين ميان 70 درصد صحيح بوده است. براي داروهايي كه به طور صحيح تجويز شده بودند به طور ميانگين در هر نسخه 59 درصد مقادير داروها صحيح بود. در مورد طول درمان - اشاره به اين كه درمان براي چه مدت به بيمار توصيه شده - برحسب داروهاي صحيح موجود در هر نسخه به طور متوسط به 44 درصد طول درمان ها درست اشاره شده بود. ميانگين نمره كل شركت كنندگان در همه ايستگاه ها 4/56 از 100 نمره بوده است. به طور ميانگين دانشجويان براي هر نسخه 4/1 توصيه غيردارويي درست و 29/0 توصيه غيردارويي نادرست انجام دادند و در كل 7/82 درصد توصيه هاي غيردارويي درست بوده است. از نظر آماري ارتباط معني داري بين توانايي نسخه نويسي دانشجويان با جنس، سن، وضعيت تاهل، نمره علوم پايه و نمره اينترنتي به دست نيامد ولي بين توانايي نسخه نويسي اينترن ها با معدل درسي ارتباط معني داري وجود داشت. استنتاج: بيش از نيمي از دانشجويان از نظر توانايي نسخه نويسي در وضعيت متوسط قرار داشتند. به طور كلي مي توان نتيجه گرفت كه بيش از يك سوم نسخه هايي كه توسط دانشجوياني كه از اين دانشكده فارغ التحصيل مي شوند، نوشته شده است از لحاظ محتوا اشتباه و نادرست است و تنها حدود 5 درصد از نسخه هاي نوشته شده توسط اين دانشجويان كاملا صحيح و بدون اشتباه است. به نظر مي رسد تنها آموزش داروشناسي بهطريقه سنتي و عمدتا در كلاس هاي تئوري پاسخ گو نخواهد بود. برگزاري آموزش عملي تجويز داروها نظير الگوي سازمان جهاني بهداشت در دانشكده هاي پزشكي پيشنهاد مي شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: نسخه نويسي، روش OSCE، دانشجويان باليني
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Faculty of Medicin
Depositing User: آنیتا اسلامی
Date Deposited: 06 Sep 2014 08:24
Last Modified: 06 Sep 2014 08:24
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/936

Actions (login required)

View Item View Item