مقايسه روش تدريس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر يادگيری درس مورفولوژی دندان و رضايتمندی دانشجويان

کاویانی, رامین and عزیزی, آرش and مکی نژاد, سید علیرضا and ولایی, ناصر and کهوند, مهرداد (2013) مقايسه روش تدريس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر يادگيری درس مورفولوژی دندان و رضايتمندی دانشجويان. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی, 10 (1). pp. 27-31. ISSN 2008-4676

[img]
Preview
Text
Res Dent Sci-v10n1p27-fa.pdf

Download (2MB) | Preview
Official URL: http://www.jrds.ir/browse.php?a_id=282&sid=1&slc_l...

Abstract

سابقه و هدف: با توجه به اهميت شيوه‌های مختلف ارايه دروس و تاثير آن بر ميزان يادگيری، هدف از اين مطالعه مقايسه روش تدريس عملی- تئوری با تئوری- عملی بر يادگيری درس مورفولوژی دندان و رضايتمندی دانشجويان بود. مواد و روش‌ها: اين تحقيق به روش کارآزمايی بالينی متقاطع در دو مرحله بر روی 72 نفر از دانشجويان سال دوم دندانپزشکی انجام گرفت، دانشجويان به صورت تصادفی به دو گروه تجربی(الف و ب) تقسيم شدند، در مرحله اول تحقيق، آموزش دندان سانترال بالا به گروه الف به روش تئوری- عملی (شاهد) و به گروه ب به روش عملی-تئوری(تجربی) ارائه گرديد در مرحله دوم و هنگام آموزش دندان سانترال پايين جای دو گروه عوض شد، در پايان با برگزاری آزمون تئوری، ميزان يادگيری دانشجويان سنجيده شد و يادگيری و رضايتمندی دو گروه با آزمون Mann-U-Whithney مورد قضاوت آماری قرار گرفت. يافته‌ها: از 72 نفر دانشجوی مورد بررسی 49 نفر (68%) مونث و 23 نفر (32%) مذکر بودند، دانشجويان در محدوده سنی 5/1±1/21 سال قرار داشتند در مجموع دو مرحله آزمون، نمره دانشجويان در روش تئوری عملی 1±1/15 و در روش علمی- تئوري1±6/16 بود و اين اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود.(01/0>P) امتياز رضايت‌مندی دانشجويان از روش تدريس تئوری- عملی 8/0±3/3 و در روش عملی- تئوری 6/0±4/4 بود و اين اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. (001/0>P) نتيجه‌گيری: به نظر می‌رسد روش تدريس عملی– تئوری روشی کم هزينه در اصلاح شيوه سنتی سخنرانی در آموزش درس مورفولوژی دندان بوده و رضايتمندی دانشجويان را نيز افزايش می دهد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش، روش، آناتومی، دندانی،
Subjects: WU Dentistry. Oral surgery
Divisions: Faculty of Dentistry
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 08 Sep 2014 04:58
Last Modified: 30 Oct 2017 10:50
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/946

Actions (login required)

View Item View Item