يزدانخواه فرد, محمدرضا and پولادی, شهناز and کمالی, فرحناز and زحمتکشان, نسرين and ميرزايي, كامران and اكابريان, شرافت and يزدانخواه, سيامك and جمند, طيبه and غريبي, طيبه and خرو رودي, رزيتا (2007) عوامل تنشزای آموزش بالينی از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. آموزش در علوم پزشكي, 8 (2). pp. 341-350.
|
Text
8.pdf Download (262kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: آموزش بالينی فرايند پيچيدهای است که تحت تأثير عوامل و متغيرهای زيادی قرار میگيرد. هدف اين پژوهش، تعيين عوامل تنشزای آموزش بالينی از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود. روشها: در اين مطالعه توصيفی- مقطعی، تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ويژگیهای فردی و 60 سؤال پيرامون عوامل تنشزای آموزش بالينی در پنچ حيطه تشکيل شد. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت توزيع فراوانی، ميانگين و انحراف معيار و با آزمونهای مجذور کای و آناليز واريانس تجزيه و تحليل شدند. نتايج: حيطههای تجارب تحقيرآميز، محيط آموزشی، تجربيات بالينی، احساسات ناخوشايند، و ارتباط بين فردی به ترتيب از درجه تنشزايی بالايی برخوردار بودند. بيشترين عوامل تنشزا به ترتيب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان، عدم وجود امکانات رفاهی در بخش، مشاهده زجرکشيدن بيماران بدحال، نگرانی از انتقال بيماری واگيردار، و عدم حمايت استاد از دانشجو بود. نتيجهگيری: دانشجويان علوم پزشکی در معرض عوامل تنشزای متعددی قرار دارند. ايجاد يک سيستم حمايتی در طول سال اول تحصيلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالينی برای مهارتهای مقابلهای مؤثر ضروری به نظر میرسد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | تنش، آموزش بالينی، دانشجويان علوم پزشکی، ديدگاه.، |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Nursing & Midwifery |
Depositing User: | سیده سمیه موسوی نژاد |
Date Deposited: | 10 Sep 2014 19:32 |
Last Modified: | 10 Sep 2014 19:32 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/986 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |